Czego boją się przedsiębiorcy z branży IT

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2022-05-16 20:00

Firmy oferujące usługi informatyczne często nie informują klientów o zagrożeniach, na jakie ci są narażeni w cyberprzestrzeni.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jakie wyzwania stoją przed sektorami telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa
  • Czego nie robią firmy IT, a powinny
  • Na jakich fachowców stawiają pracodawcy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Jakie wyzwania stoją przed branżami telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa? Na jakich fachowców stawiają pracodawcy? Czy biorą odpowiedzialność za informowanie klientów o zagrożeniach w sieci? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL) w branży telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa”.

Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że pod koniec ubiegłego roku w Polsce działało 15 tys. 438 firm ze wspomnianych sektorów. W czasie pandemii aż 75 proc. przedsiębiorców musiało zmierzyć się z rosnącymi kosztami działalności gospodarczej, natomiast 67 proc. z wydatkami dotyczącymi dostosowania procedur biznesowych do wymogów bezpieczeństwa epidemiologicznego. Pozytywnym aspektem wskazywanym w tym okresie przez pracodawców był wzrost liczby usług świadczonych przez ich firmy. Ponadto więcej niż połowa badanych przedsiębiorstw nawiązała współpracę z nowymi partnerami biznesowymi.

– Cyberbezpieczeństwo ma ogromne znaczenie nie tylko dla dostarczycieli usług i towarów o znaczeniu strategicznym, lecz także dla MŚP z różnych branż. Z raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wynika, że aż 95 proc. z nich stosuje środki bezpieczeństwa teleinformatycznego. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP.

Dobra atmosfera

Autorzy raportu BKL podkreślają, że aż 95 proc. osób zatrudnionych w branżach telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa jest zadowolonych z wykonywanej pracy. Cenią dobrą atmosferę w firmie, wysoki poziom umiejętności współpracowników, a także dostęp do odpowiedniego sprzętu niezbędnego do realizacji powierzonych im zadań.

Eksperci podkreślają, że ok. 40 proc. speców od IT narzeka na przełożonych, którzy unikają podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Z raportu wynika też, że pracodawcy, aby zatrzymać w firmie podwładnych, oferują im różne benefity. Wśród nich są: możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas wykonywania obowiązków służbowych, premie roczne, a także różne formy rozwoju kompetencji.

Eksperci zauważają, że nowych pracowników w ciągu ostatnich 12 miesięcy poszukiwało tylko 20 proc. przedsiębiorców.

– Większość z nich miała problemy ze znalezieniem odpowiedniego specjalisty. W sektorze telekomunikacji wynikały one głównie z braku odpowiednich kompetencji, których oczekiwano od kandydatów, natomiast w branży cyberbezpieczeństwa – z niewielkiego zainteresowania ofertami pracy. Połowa badanych firm potrzebuje m.in. inżynierów każdej specjalizacji i audytorów bezpieczeństwa – podkreśla Dariusz Budrowski.

Projektowanie aplikacji

Większość przedsiębiorców chce zwiększać zatrudnienie w ciągu najbliższych trzech lat. Będą stawiali na programistów, ekspertów ds. bezpieczeństwa oraz speców IT zajmujących się projektowaniem systemów, programów i aplikacji.

Ponad połowa pracodawców nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach powinni zadbać o rozwój pracowników, aby zatrzymać ich w firmach. Kolejnym wyzwaniem są normy i wymogi dotyczące ciągle pojawiających się nowych technologii, które muszą spełnić firmy. Ponadto przedsiębiorcy powinni wziąć większą odpowiedzialność za informowanie klientów o zagrożeniach towarzyszących korzystaniu z usług internetowych.

Szczegółowe wnioski z raportu przedstawiciele PARP przedstawią 26 maja podczas spotkania online odbywającego się w ramach cyklu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego”. Eksperci będą dyskutowali o możliwościach rozwoju sektora telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa.