Jakie wyzwania stoją przed branżami telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa? Na jakich fachowców stawiają pracodawcy? Czy biorą odpowiedzialność za informowanie klientów o zagrożeniach w sieci? Między innymi na te pytania odpowiadają autorzy raportu Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) „Bilans Kapitału Ludzkiego (BKL) w branży telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa”.
Z danych Głównego Urzędu Statystycznego (GUS) wynika, że pod koniec ubiegłego roku w Polsce działało 15 tys. 438 firm ze wspomnianych sektorów. W czasie pandemii aż 75 proc. przedsiębiorców musiało zmierzyć się z rosnącymi kosztami działalności gospodarczej, natomiast 67 proc. z wydatkami dotyczącymi dostosowania procedur biznesowych do wymogów bezpieczeństwa epidemiologicznego. Pozytywnym aspektem wskazywanym w tym okresie przez pracodawców był wzrost liczby usług świadczonych przez ich firmy. Ponadto więcej niż połowa badanych przedsiębiorstw nawiązała współpracę z nowymi partnerami biznesowymi.
– Cyberbezpieczeństwo ma ogromne znaczenie nie tylko dla dostarczycieli usług i towarów o znaczeniu strategicznym, lecz także dla MŚP z różnych branż. Z raportu o stanie sektora małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce wynika, że aż 95 proc. z nich stosuje środki bezpieczeństwa teleinformatycznego. To pokazuje, jak duże jest zapotrzebowanie na odpowiednio wykwalifikowanych pracowników – mówi Dariusz Budrowski, prezes PARP.
Dobra atmosfera
Autorzy raportu BKL podkreślają, że aż 95 proc. osób zatrudnionych w branżach telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa jest zadowolonych z wykonywanej pracy. Cenią dobrą atmosferę w firmie, wysoki poziom umiejętności współpracowników, a także dostęp do odpowiedniego sprzętu niezbędnego do realizacji powierzonych im zadań.
Eksperci podkreślają, że ok. 40 proc. speców od IT narzeka na przełożonych, którzy unikają podejmowania decyzji i brania za nie odpowiedzialności. Z raportu wynika też, że pracodawcy, aby zatrzymać w firmie podwładnych, oferują im różne benefity. Wśród nich są: możliwość pracy zdalnej, elastyczny czas wykonywania obowiązków służbowych, premie roczne, a także różne formy rozwoju kompetencji.
Eksperci zauważają, że nowych pracowników w ciągu ostatnich 12 miesięcy poszukiwało tylko 20 proc. przedsiębiorców.
– Większość z nich miała problemy ze znalezieniem odpowiedniego specjalisty. W sektorze telekomunikacji wynikały one głównie z braku odpowiednich kompetencji, których oczekiwano od kandydatów, natomiast w branży cyberbezpieczeństwa – z niewielkiego zainteresowania ofertami pracy. Połowa badanych firm potrzebuje m.in. inżynierów każdej specjalizacji i audytorów bezpieczeństwa – podkreśla Dariusz Budrowski.
Projektowanie aplikacji
Większość przedsiębiorców chce zwiększać zatrudnienie w ciągu najbliższych trzech lat. Będą stawiali na programistów, ekspertów ds. bezpieczeństwa oraz speców IT zajmujących się projektowaniem systemów, programów i aplikacji.
Ponad połowa pracodawców nie ma wątpliwości, że w najbliższych latach powinni zadbać o rozwój pracowników, aby zatrzymać ich w firmach. Kolejnym wyzwaniem są normy i wymogi dotyczące ciągle pojawiających się nowych technologii, które muszą spełnić firmy. Ponadto przedsiębiorcy powinni wziąć większą odpowiedzialność za informowanie klientów o zagrożeniach towarzyszących korzystaniu z usług internetowych.
Szczegółowe wnioski z raportu przedstawiciele PARP przedstawią 26 maja podczas spotkania online odbywającego się w ramach cyklu „Branżowy Bilans Kapitału Ludzkiego”. Eksperci będą dyskutowali o możliwościach rozwoju sektora telekomunikacji i cyberbezpieczeństwa.
