Czego oczekują najemcy

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 2013-04-16 00:00

Rynek biurowy przeszedł ewolucję nie tylko pod względem standardu budynków, ale także oczekiwań najemców.

Firmy już od kilku lat zwracają uwagę nie tylko na sam budynek — jakość wykończenia wnętrz, nowoczesne technologie i inne udogodnienia — równie istotne jest otoczenie: bliskość restauracji i kawiarni, a także sklepów pozwalających zrobić szybkie zakupy po pracy. Liczba nowoczesnych biurowców w Polsce od kilku lat systematycznie wzrasta, co już w najbliższym czasie będzie skutkowało wzrostem powierzchni pustostanów, mimo dużego popytu najemców. Tym bardziej deweloperzy powinni dobrze wiedzieć, czego oczekują potencjalni klienci.

None
None

Zmiany, zmiany

Agencja CBRE przeprowadziła ankietę wśród przedsiębiorstw wynajmujących biura w nowoczesnych budynkach w Warszawie. Respondenci mieli odpowiedzieć zarówno na pytania dotyczące ich preferencji co do zajmowanego biura, jak i planów związanych z działalnością w najbliższych latach. Według 39 proc. ankietowanych zwiększenie zatrudnienia i niewystarczająca wielkość dotychczas zajmowanej powierzchni w znacznym stopniu wpływa na decyzję o zmianie biura. Jednak czynnikiem najistotniejszym, wskazywanym przez 49 proc. firm, decydującym o zmianie siedziby są koszty najmu.

Co ciekawe, jedynie 20 proc. badanych za istotny czynnik sprzyjający podjęciu decyzji o zmianie biura wskazało jego niski standard. Prawdopodobnie było tak dlatego, że ankieta skierowana była do firm, których siedziby znajdują się w nowoczesnych budynkach i które nie mają raczej powodów do narzekania na standard.

To się liczy

Przy wyborze biura aż 73 proc. najemców bierze pod uwagę dobry dojazd komunikacją miejską, a 68 proc. możliwość wygodnego dotarcia do biura własnym samochodem. Trzecim najistotniejszym kryterium, wskazywanym przez 44 proc. respondentów, jest dostępność usług — sklepów, restauracji i kawiarni. Do najważniejszych elementów decydujących o standardzie budynku i wpływających na wybór najemcy zaliczyli łatwość aranżacji powierzchni, dostępność miejsc parkingowych, odpowiednie doświetlenie biur i dużą powierzchnię piętra. Wszystkie te czynniki były istotne dla ponad połowy firm.

— Wyniki badania potwierdzają zjawiska zauważone już jakiś czas temu przez socjologów oraz ekspertów rynku nieruchomości komercyjnych. By sprostać najnowszym tendencjom,deweloperzy będą zmuszeni do ponownego przemyślenia formy biurowców, które zamierzają budować. Najemcy natomiast będą musieli przeprowadzić szczegółowe analizy dotyczące sposobu pracy i jego wpływu na specyfikę wynajmowanej powierzchni — podkreśla Jonathan Steer, dyrektor działu doradztwa budowlanego CBRE.