Czego pracownicy oczekują od szefa

  • Marta Maj
opublikowano: 21-03-2023, 20:00
Play icon
Posłuchaj
Speaker icon
Close icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl

Trudne relacje z przełożonym są częstym powodem rezygnacji z pracy. Jak firma może temu przeciwdziałać? Jakich kompetencji potrzebuje lider?

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • czego oczekują pracownicy od swoich przełożonych
  • co powinno cechować współczesnego lidera
  • w czym może pomóc firmie dobry manager

W raporcie z badania „Lider w oczach pracowników”, zrealizowanego dla Sodexo Benefits and Rewards Services Polska, czytamy że aż 48 proc. zatrudnionych chciałoby odejść z pracy z powodu przełożonego, nawet gdyby byli zadowoleni ze swojego wynagrodzenia i wykonywanych zadań – głównie ze względu na brak doceniania, negatywne zachowania i słabe relacje z przełożonym. Jedynie dla 23 proc. pracujących sytuacja ta nie skutkowałaby zmianą pracy, a ponad jedna trzecia badanych nie jest w stanie określić, jaką podjęłaby decyzję.

Głos pracownika

Widoczne na rynku pracy zjawiska - „wielka rezygnacja”, czyli trend gospodarczy, w ramach którego pracownicy masowo dobrowolnie rezygnują z pracy oraz „ciche odchodzenie”, czyli rezygnacja z ambicji związanych z pracą i wykonywanie wyłącznie powierzonych zadań - w tym roku nie słabną, a wręcz się nasilają. Może być to powiązane z brakiem doceniania przez szefa – na ten czynnik wskazuje 27 proc. respondentów powyższego badania. Pracownicy oczekują od osób nimi zarządzających posiadania różnych kompetencji: umiejętności organizacyjnych (16 proc.), komunikacji i udzielania informacji zwrotnej (14 proc.), delegowania zadań (13 proc.) i radzenia sobie ze stresem i emocjami (12 proc.). W relacjach z przełożonym aż 24 proc. zatrudnionym brakuje docenienia za pracę, wysiłek i zaangażowanie, wyrażonego chociażby słowem „dziękuję”. Niektórzy potrzebują również większej elastyczności w wykonywaniu swoich obowiązków (13 proc.), przestrzeni do podejmowania samodzielnych decyzji (10 proc.) oraz wsparcia w rozwoju (11 proc.).

- Z badań przeprowadzonych na reprezentacyjnej grupie pracowników jasno wynika, że aż 73 proc. z nich oczekuje od pracodawców dodatkowego wsparcia w trudnej sytuacji. Nie zawsze musi to być podwyżka czy premia, również dopasowane świadczenia i benefity finansowe zwiększają siłę nabywczą zatrudnionych. Jednocześnie warto pamiętać, że długofalowe budowanie motywacji i satysfakcji nie opiera się wyłącznie na płacowych i pozapłacowych instrumentach. Aż 90 proc. pracujących podkreśla, że docenianie i dziękowanie wzmacnia motywację do pracy, a dla 63 proc. badanych relacje budowane na zaufaniu i bezpieczeństwie stanowią najważniejszy element pozytywnej kultury - stwierdza Arkadiusz Rochala, dyrektor generalny Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

Nieoceniona rola lidera

Mimo, że docenienie finansowe jest ważne, w wielu przypadkach nie będzie wystarczającą zachętą do pozostania w firmie. W wielu badaniach satysfakcji z pracy jest mowa o tym, że istotną motywacją jest pochwalenie przez przełożonego. To wskazówka dla menedżerów – wielu z nich powinno szlifować swoje umiejętności miękkie.

Dobry lider ma także ogromną wartość z punktu widzenia biznesu. Jak wynika z raportu firmy analitycznej Gallup, to właśnie szef odpowiada za 70 proc. zmian w zaangażowaniu zatrudnionych. I w dużym stopniu od niego zależy, jak marka będzie postrzegana wśród kandydatów do pracy.

- Obecnie liderzy często działają w trudnych warunkach i okolicznościach, mierzą się z wysoką presją czasu, wyników, koniecznością adaptacji do stale zmieniających się realiów. Dlatego warto być świadomym i uważnym, by nie dopuścić do rozwijania niepożądanych przekonań i postaw. Współcześni liderzy, podobnie jak pracownicy i zespoły, również potrzebują wsparcia w rozwoju kompetencji, a także w obszarze zarządzania emocjami oraz budowania samoświadomości i poczucia własnej wartości – mówi Katarzyna Turska, dyrektor HR w Sodexo Benefits and Rewards Services Polska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane