Części do Mercedesa made in Nowa Sól

Małgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 07-01-2008, 00:00

Coraz więcej Polaków chce

Daimler i japoński IHI chcą produkować turbosprężarki

Coraz więcej Polaków chce

mieć turbodoładowanie. Wie o tym producent mercedesów, który zainwestuje w pierwszą fabrykę w naszym kraju.

Jak udało się potwierdzić w kilku niezależnych źródłach, Daimler, producent mercedesów, smartów i maybachów, wraz z japońskim partnerem IHI, rozważa budowę fabryki turbosprężarek.

— Lokalizacja w Polsce jest jedna: Nowa Sól. Ale Polska konkuruje o ten projekt z innym krajem. Chodzi o inwestycję rzędu 50-60 mln zł, w której wyniku powstałoby około 300 miejsc pracy — mówi osoba, która brała udział w negocjacjach z inwestorem.

Zakład zostałby zlokalizowany na terenie Kostrzyńsko-Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej (KSSSE). Byłaby to pierwsza inwestycja produkcyjna koncernu Daimler w Polsce.

4 razy nie

— Bez komentarza — mówi Krzysztof Dołganow, prezes KSSSE, który niedawno zapowiedział w „PB”, że chciałby w Nowej Soli stworzyć klaster motoryzacyjny, bo ulokowało się tu już kilka firm z tej branży (więcej w ramce poniżej).

— Nie komentuję — dodaje Wadim Tyszkiewicz, prezydent Nowej Soli.

Podobnie odpowiada Wojciech Szelągowski, wiceprezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych, która prowadzi ten projekt. Nie udało się również uzyskać odpowiedzi z biura prasowego koncernu Daimler.

A jednak…

Planowana inwestycja wpasowuje się w strategię koncernu. W grudniu, już po rozstaniu z firmą Chrysler, okazało się, że Daimler chce w ciągu 3-5 lat stać się jednym z trzech największych producentów turbosprężarek w Europie. Zapowiedział to w wywiadzie dla „Automotive News Europe” Leopold Mikulic, szef działu silników w Mercedes-Benz Cars, spółce zależnej koncernu Daimler. Obecnie firma kupuje ponad 50 proc. turbosprężarek od IHI Charging Systems International. Ta spółka to joint venture firm Daimler i japońskiej IHI (trzeciego na świecie producenta turbosprężarek) z fabrykami w Japonii i we Włoszech. Pozostała część pochodzi od koncernów Honeywell (lider na rynku turbosprężarek) i Borg Warner (wicelider). Tylko do diesli Mercedes-Benz potrzeba co roku 500 tys. sztuk. Tyle wyprodukowało niemiecko-japońskie joint venture w 2006 r. Firma konsultingowa Roland Berger przewiduje, że w 2012 r. sprzedaż turbosprężarek na świecie sięgnie 17,8 mln sztuk. W 2006 r. było to 14,6 mln.

Nie będą sami

Co ciekawe, podobne do firmy Daimler plany mają i inne koncerny. Jesienią ubiegłego roku okazało się, że w Jasionce, w mieleckiej specjalnej strefie ekonomicznej, fabrykę turbosprężarek chce budować Borg Warner. Firma zainwestuje na działce o powierzchni 10,4 ha 50 mln zł i docelowo zatrudni 300 osób. Budowa fabryki ruszy w marcu 2008 r., a seryjna produkcja turbosprężarek — w lutym 2009 r. Początkowo odbiorcami tej fabryki będą polskie zakłady Fiata w Bielsku-Białej i Volkswagena w Polkowicach.

— Proces wydawania zezwolenia na działalność w strefie jest w toku i zakończy się w lutym — mówi Mariusz Błędowski, szef Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro-Park Mielec.

To nie wszystko. Niemiecki koncern Mahle zamierza do 2010 r. rozpocząć seryjną produkcję turbosprężarek. Może w Polsce? Firma od 1999 r., kiedy przejęła większościowe udziały w Krotoszyńskiej Fabryce Maszyn, działa i inwestuje w naszym kraju. Ostatnio, w 2005 r., weszła do Wałbrzyskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i zapowiedziała 160 mln zł inwestycji oraz 500 nowych miejsc pracy. Już wtedy zatrudniała 2,3 tys. osób i produkowała tłoki, tuleje i wkładki tłokowe oraz zawory i prowadnice do silników samochodowych.

IHI Corporation, japoński producent maszyn i urządzeń, jest notowany na giełdach w Tokio, Osace, Nagoi, Fukuoce i Sapporo. Firma produkuje silniki odrzutowe, części do silników rakiet kosmicznych, wyposażenie elektrowni wodnych i jądrowych, zbiorniki LNG, buduje mosty i tamy oraz statki. Jest też trzecim na świecie producentem turbosprę- żarek — dotychczas wyprodukowała ich ponad 10 mln.

Daimler, niemiecki koncern motoryzacyjny notowany w Niemczech i Nowym Jorku, to producent samochodów marki Smart i Maybach, aut i ciężarówek marki Mercedes-Benz oraz ciężarówek i autobusów Daimler. Trzeci kwartał ubiegłego roku firma zakończyła stratą netto wysokości 1,5 mld EUR, ale to dlatego, że 2,6 mld EUR wyniosła strata spowodowana rozstaniem z amerykańskim koncernem Chrysler. To koniec fuzji z 1998 r., która przyniosła Niemcom spore straty (zapłacili za Chryslera 36 mld USD, a sprzedali 80,1 proc. akcji za 5,5 mld USD). W 2007 r. Daimler zapowiadał przychody na poziomie z 2006 r., czyli 99 mld EUR, EBIT wysokości 8,5 mld EUR wobec 5 mld EUR rok wcześniej.

Motoinwestycje w Nowej Soli

Nowa Sól, miasto położone w pobliżu Zielonej Góry, wyrasta na zagłębie motoryzacyjne. W mieście, w którym inwestycję rozważały (ale się na nią nie zdecydowały) koncerny TPV i Bridgestone, fabryki ma już kilka firm z branży samochodowej. Trwają rozmowy z kolejnymi. Krzysztof Dołganow, prezes Kostrzyńsko- -Słubickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, zamierza założyć tu klaster motoryzacyjny.

Firma Liczba pracowników Działalność

GediaPoland 850 Części do karoserii m.in.

dla Audi, Porsche, Volvo czy BMW

Fatsa 740 Spółka córka producenta siedzeń samochodowych Inter Groclin

Esser 300 Wiązki przewodów elektrycznych do samochodów

Utescheny 100 (docelowo) Plastikowe elementy wyposażenia aut

Joost 100 (docelowo) Metalowe części do ciężarówek

Voit 240 (docelowo) Systemy chłodzenia i klimatyzacji do samochodów

Źródło: „PB”

Małgorzata Grzegorczyk

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Prawo / Części do Mercedesa made in Nowa Sól