Cztery rady dla dłużnika

Coface
01-03-2013, 00:00

Komentarz autora rankingu

Kontakty przedsiębiorców — którym zdarza się nie regulować faktur w terminie — z firmami windykacyjnym są obecnie coraz częstsze. Jak porozumiewać się z windykatorem, którego zadaniem jest ściągnięcie długu od firmy, radzi Maciej Jasiński, dyrektor windykacji w Coface.

1. Nie unikaj windykatora

Unikanie kontaktu z windykatorem reprezentującym wierzyciela jest najgorszym sposobem załatwienia sprawy. Profesjonalna firma, działając w dobrze pojętym interesie klienta, potraktuje taką postawę jako odmowę współpracy i rozpocznie bardziej zdecydowane działania.

2. Nigdy nie mów tego, co windykator chce usłyszeć, a zaoferuj to, co na pewno będziesz w stanie spełnić

Składanie oświadczeń, podpisywanie harmonogramów, które już na wstępie są niemożliwe do spełnienia tylko w celu chwilowego pozbycia się problemu, jest działaniem nierozsądnym. Profesjonalny windykator, mając odpowiednie dane finansowe, przeprowadzając wywiad o dłużniku czy chociażby na podstawie samej rozmowy z dłużnikiem, jest w stanie łatwo i szybko zorientować się, że przedłożona propozycja nie zostanie dotrzymana. Brak pierwszej płatności lub jej opóźnienie tylko go w tym utwierdzi, wtedy odbudowanie zaufania pomiędzy stronami jest praktycznie niemożliwe i windykator będzie musiał podjąć bardziej radykalne działania.

3. Bądź w kontakcie z wierzycielem i z windykatorem

Windykator zawsze będzie pamiętał o kolejnej racie. Ważne, żeby dłużnik starał się zbudować dobre relacje, np. informując wierzyciela czy reprezentującego go windykatora o terminowym dokonaniu wpłaty. Jeżeli sytuacja dłużnika zmieni się z jakiegoś powodu, powinien on koniecznie powiadomić o tym windykatora, tak aby razem spróbowali znaleźć wyjście z zaistniałej sytuacji.

4. Nie bój się zabezpieczenia

Kiedy windykator poprosi o dodatkowe zabezpieczenie na czas spłaty zobowiązania, zgódź się. Celem firmy windykacyjnej czy wierzyciela nie jest natychmiastowe skorzystanie z takiego zabezpieczenia i ponoszenie kosztów jego realizacji przed sądem czy komornikiem. Daje to jednak wierzycielowi poczucie bezpieczeństwa. Przy dodatkowym zabezpieczeniu zarówno on, jak i windykator stają się być bardziej elastyczni i nawet w przypadku zmiany terminów spłaty harmonogramu przy pogarszającej się sytuacji dłużnika są gotowi do dalszych negocjacji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Coface

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Puls Firmy / Cztery rady dla dłużnika