Jeszcze kilka lat temu deweloperzy próbowali nakręcać sprzedaż mieszkań, dodając do nich luksusowe „upominki”. Postanowiliśmy sprawdzić, jak jest obecnie. Zapytaliśmy wybrane spółki, w jaki sposób zachęcają klientów do zakupów. Większość zaczynała odpowiedź w podobny sposób: “Przygotowaliśmy wiele atrakcyjnych dodatków i bonusów”. Po czym okazywało się, że te nietypowe zachęty to dobre położenie inwestycji, ciekawy widok z okna albo praktyczny rozkład pomieszczeń. Konkretnych odpowiedzi było niewiele. A jeśli już się pojawiały, to najczęściej dotyczyły niższych stawek za metr ostatnich mieszkań w inwestycji, wykończenia w cenie czy dopasowanych do klienta sposobów zapłaty za lokum.

Sezonowe cięcia
Wśród deweloperów, którzy stosują promocje cenowe, jest Skanska Residential Development Poland. Na budowanym przez tę spółkę warszawskim Osiedlu Mickiewicza klienci mogą skorzystać z 50-procentowego rabatu na skandynawskie pakiety wykończenia wnętrz. Wcześniej oferowaliśmy również opusty cenowe na wybrane mieszkania czy miejsca postojowe, a także atrakcyjne harmonogramy płatności — opowiada Michał Witkowski, dyrektor ds. sprzedaży w Skanska Residential Development Poland. Bonusy cenowe połączone zwykle z dniami otwartymi proponuje klientom także Dom Development.
— Często oferujemy specjalne oferty cenowe na wykończenie mieszkania pod klucz. Mamy zwykle cztery pakiety do wyboru. Inne benefity to np. oferty na lokale z ogródkiem w cenie mieszkania, specjalne oferty cenowe na miejsca postojowe, dopłaty do rat kredytu, sprzęt AGD/RTV czy system inteligentnego domu w cenie mieszkania — wymienia Radosław Bieliński, rzecznik prasowy Dom Development. Na promocje cenowe stawia także Polnord.
— Dostosowując się do potrzeb naszych klientów, ustalamy m.in. indywidualne harmonogramy wpłat, możemy również pokryć koszty aktu notarialnego. Klienci mogą otrzymać kartę kredytową z możliwościąnatychmiastowego wydania do 7 tys. zł lub kartę rabatową, a także skorzystać z programu „Wykończenie w cenie M”, w którym we współpracy z partnerami pomagamy zaaranżować wnętrze zgodnie z charakterem i potrzebami każdego klienta — tłumaczy Wioletta Kleniewska, dyrektor marketingu i sprzedaży Polnordu. Ze specjalnych programów mogą skorzystać także klienci firmy Lokum Deweloper. „Lokum+” to pakiet zniżek i rabatów u partnerów spółki. W programie „Lokum pod klucz” do mieszkania dołączone jest jego wykończenie. Program rekomendacji „Poszukiwani Sympatyczni Sąsiedzi” wiąże się natomiast z nagrodami rzeczowymi.
— Naszych klientów wspieramy także w dziedzinie doradztwa finansowego przy zakupie mieszkania na kredyt, jak też oferujemy bezpłatny poradnik zakupu mieszkania „4 kąty w 5 krokach” — mówi Eryk Nalberczyński, dyrektor ds. sprzedaży Lokum Deweloper. Polityka sprzedażowa spółki i2 Development zakłada natomiasty opusty na ostatnie mieszkania w inwestycjach.
— W myśl przyjętej strategii oferujemy również możliwość zakupu wykończonego lokalu „pod klucz”, co stanowi oszczędność zarówno czasu, jak i pieniędzy — przekonuje Marcin Misztal, wiceprezes i2 Development. Klienci RED Real Estate Development mogą natomiast liczyć na wygodny i oszczędny system płatności w systemie 10/90. — To oznacza, że 10 proc. wartości nieruchomości wpłacają po podpisaniu Umowy Deweloperskiej, a pozostałą część przy odbiorze kluczy — mówi Teresa Witkowska, dyrektor sprzedaży RED Real Estate Development.
Będzie zwrot?
Zdaniem Macieja Górki, eksperta ds. nieruchomości w Domiporta.pl, koniec funduszy w programie MdM na 2016 r., podniesienie minimalnego wkładu własnego do 15 proc., drożejące kredyty i podatek bankowy osłabiają popyt na mieszkania.
— Część inwestorów zdaje sobie sprawę, że realizuje przedsięwzięcia obarczone dużym ryzykiem w związku z dużą konkurencją i zaczyna rozglądać za szerszymi niż dotychczas działaniami marketingowymi. W 2015 r. deweloperzy, budujący mieszkania atrakcyjnie położone, praktycznie nie chcieli rozmawiać o jakichkolwiek opustach, a rabat rzędu 4-7 proc. był możliwy dopiero przy zakupie kilku lokali — mówi Maciej Górka.
Co ciekawe, sytuacja zaczyna się powoli zmieniać. Jak zauważa Maciej Górka, rośnie liczba promocji deweloperskich, związanych z przecenami wybranych lokali. W serwisie Domiporta.pl, w sekcji ogłoszeń z rynku pierwotnego, od początku lutego pojawiło się ponad 1,3 tys. lokali po przecenie, co daje 30-procentowy wzrost względem zeszłego roku.
— Przeceny dochodzą do kilkunastu procent ceny ofertowej. Zależnie od inwestycji deweloperzy zaczynają wracać do sprawdzonych rozwiązań marketingowych, takich jak komórka lokatorska w cenie mieszkania, przeceny miejsc postojowych, a w przypadku ogródków i tarasów oferują ich aranżację. Wzmożoną konkurencję reklamową między deweloperami można zauważyć w różnych mediach, a szczególnie w kanałach radiowych i wynikach wyszukiwania Google’a. Nie jest to jeszcze stan paniki, ale zauważalna tendencja, która na pewno przyjdzie z korzyścią dla nabywców — przekonuje Maciej Górka.