Windykatorzy przez wiele osób nie są postrzegani pozytywnie, a etyka ich działań budzi wątpliwości. Warto jednak zauważyć, że w ostatnich latach windykacja przeszła dużą zmianę i nie kojarzy się już tak negatywnie, jak kiedyś.
– Dzisiejsza windykacja opiera się na empatii, zrozumieniu i dbałości o relacje międzyludzkie. Windykator uwzględnia indywidualną sytuację dłużnika, a także dąży do polubownego rozwiązania problemów płatniczych – przekonuje Jacek Dżumak, ekspert firmy Pactus.eu.
Wymienia on cztery zasady etyczne, które powinny cechować dzisiejszą windykację. Pierwsza z nich to prowadzenie negocjacji z poszanowaniem wszystkich stron zaangażowanych w ten proces.
Zrozumieć potrzeby
– Powstanie zaległości nie uzasadnia traktowania dłużnika w sposób, który mógłby naruszać jego godność. Zrozumienie jego potrzeb oraz świadomość sytuacji emocjonalnej i finansowej są kluczowe dla budowania długotrwałych, pozytywnych relacji – mówi Jacek Dżumak.
Kolejny punkt to przejrzyste i zrozumiałe przekazanie informacji dłużnikowi. Powinien on być świadomy potencjalnych konsekwencji prawnych i finansowych wynikających z opóźnienia w płatności. Sama informacja powinna być przekazana w sposób jasny i czytelny.
– Unikamy posługiwania się terminologią, która może brzmieć profesjonalnie, ale jednocześnie stwarza ryzyko braku pełnego zrozumienia przekazywanych informacji. Robimy to, ponieważ wiemy, że kluczowym elementem osiągnięcia porozumienia jest otwarty dialog - tłumaczy Jacek Dżumak.
Elastycznie i zgodnie z prawem
Trzecia kwestia to fakt, że wszystkie działania podejmowane przez firmy windykacyjne muszą być zgodne z obowiązującymi przepisami prawa. W Polsce regulacje dotyczące windykacji są szczególnie restrykcyjne, a firmy windykacyjne zobowiązane są do przestrzegania zasad ochrony danych osobowych, przepisów prawa cywilnego oraz norm specyficznych dla poszczególnych branż.
– W związku z tym, wybierając firmę windykacyjną, warto rozważyć współpracę z podmiotem wyspecjalizowanym w dochodzeniu należności w konkretnej branży. Zrozumienie specyficznych wymagań prawnych danego sektora może mieć kluczowe znaczenie dla skuteczności odzyskiwania środków od kontrahentów – przekonuje Jacek Dżumak.
Czwarta zasada to elastyczność. Windykacja powinna być dopasowana do sytuacji finansowej oraz moralności płatniczej dłużnika. Znajomość jego dotychczasowych zachowań płatniczych umożliwia zastosowanie odpowiednich narzędzi windykacyjnych, które będą adekwatne do okoliczności.
– Wdrażanie działań prawnych, które są zwykle stosowane wobec dłużników opóźniających płatności w sposób uporczywy, jest nieuzasadnione w przypadku osoby, która dotychczas wykazywała dobrą moralność płatniczą, a opóźnienie wynika z nieprzewidzianych okoliczności – zauważa Jacek Dżumak.