Czy edukacja ekologiczna może przyśpieszyć zieloną transformację?

Komentarz partnera Jacek Siwiński, prezes Velux Polska
opublikowano: 27-06-2021, 20:00

Konsumenci dość często deklarują ekologiczne podejście, ale obecnie nie demonstrują tego w swoich decyzjach zakupowych. Według badania „Ziemianie atakują 2020” ponad 10 proc. polskiego społeczeństwa w ogóle nie wierzy w zmianę klimatu, blisko 1/3 nadal popiera gospodarkę opartą na węglu, a zdecydowana większość w mniejszym lub większym stopniu nie jest gotowa na ekologiczne poświęcenia, tj. zmianę nawyków lub zapłacenie więcej za ekologiczny produkt. Dopóki to podejście się nie zmieni, szanse na przyśpieszenie zielonej transformacji są dość ograniczone.

Nie odniesiemy sukcesu, jeśli będziemy czekać na decyzje polityków wymuszające na społeczeństwie zmianę podejścia. Aby odwrócić trend, konieczne są skuteczne działania edukacyjne. Jeśli obywatel będzie świadomie wybierał, to rozwiązania i produkty niesprzyjające naturze zaczną znikać z rynku, bo nie będzie na nie popytu. To wymusi szybszą transformację technologiczną i rozwój innowacji po stronie biznesu. W zakresie edukacji powinniśmy czerpać inspiracje z krajów, w których ekologiczna świadomość konsumencka jest bardzo wysoka. Na przykład w Skandynawii nauka prośrodowiskowa rozpoczyna się już w przedszkolu. Czerpiąc inspiracje z tych wzorów, ostatnio nawiązaliśmy współpracę z organizatorami ekologicznej gry dla dzieci „EkoEksperymentarium”. Opublikowaliśmy również raport „Barometr zdrowych domów”, z którego wynika, że ekologia i zdrowie to nowe trendy w budownictwie mieszkaniowym. W naszym raporcie m.in. minister środowiska i klimatu Michał Kurtyka zwrócił uwagę na środowiskowe korzyści budownictwa drewnianego i prefabrykowanego, które nadal w Polsce nie cieszy się zbyt dużą popularnością, co należałoby zmienić. Wiele firm angażuje się dziś w zrównoważony rozwój i podobnie jak Grupa Velux decyduje się redukować własne emisje. My poszliśmy dalej i zaprosiliśmy do tego procesu cały nasz łańcuch dostaw. Na tym jednak nie poprzestaniemy. Dodatkowo postanowiliśmy zneutralizować historyczny ślad węglowy firm, tj. 5,6 mln ton CO2. W tym celu rozpoczęliśmy 20-letnią współpracę z WWF mającą na celu ochronę i rekultywację dużych obszarów lasów tropikalnych. Co nas do tego zmotywowało? Zawsze działaliśmy odważnie, pokazując innym nowe kierunki rozwoju. Dziś walka o klimat jest tym frontem, na którym trzeba pokazać ambicję. Wierzymy ponadto, że wkrótce podejście konsumentów do ekologii zmieni się radykalnie, dlatego już dzisiaj chcemy być najbardziej ekologiczną marką w budownictwie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Organizator

Puls Biznesu

Patron honorowy

Ministerstwo Klimatu i Środowiska Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii

Polecane