Czy istnieją idealne modele struktury firmowej?

MK
opublikowano: 21-12-2010, 14:08

Oczywiście że tak – idąc tokiem myślenia Michaela Gerbera, znanego eksperta zarządzania, twórcy modelu PMS. Model ten wyróżnia trzy typy postaw pracowników (nie mylić z zajmowanymi przez nich stanowiskami!) w firmach: przedsiębiorcę, menedżera i specjalistę.

W zależności od tego na jakim poziomie zarządzania (prezes, kierownicy, pracownicy szeregowi) przeważa który typ, mamy do czynienia albo z chronicznymi kłopotami, albo ze świetlaną przyszłością.

Skupmy się na tej świetlanej przyszłości.

Jej pierwsza wersja ma szansę wystąpić wtedy, gdy na czele firmy stoi prezes-przedsiębiorca, który potrafi myśleć strategicznie, wyszukiwać nisze rynkowe lub nowe dziedziny działalności. Do pomocy dobiera sobie menedżerów, którzy zarządzają poszczególnymi funkcjami (np. marketing, finanse, kadry, produkcja) lub dywizjami (np. dyrektor oddziału w Polsce, menedżer produkcji samochodów osobowych). Na najniższym szczeblu zarządzania są zatrudnieni specjaliści, którzy profesjonalnie i fachowo wykonują powierzone im zadania. Nie ma konfliktu władzy, gdyż menedżerowie z racji ustalonej hierarchii muszą podporządkować się władzy przedsiębiorcy. Mogą pojawiać się problemy komunikacyjne na styku poziomów, są one jednak rozwiązywane w oparciu o charyzmę prezesa i sukcesy rynkowe produktów. Najprawdopodobniej ten model (lub jego subtelną odmianę) wykorzystywany jest w Apple.

Druga wersja dotyczy firm, które chcą cechować się stabilnością, podtrzymywaniem tradycji, formalizacją, standaryzacją i konserwatyzmem. Na czele firmy stoi prezes-menedżer, który zarządza kadrą kierowników-menedżerów. Nie ma między nimi problemów komunikacyjnych, o ile wszyscy stosują te same narzędzia i są w miarę zbliżeni pod względem kompetencji. Silna kadra menedżerska dba o planowość i dobrą organizację pracy, porządkuje wszelkie procesy i strzeże niezmienności i przestrzegania wszelkich zasad. Trzeba jednak zdawać sobie sprawę, że przedsiębiorstwo tego typu nie będzie się rozwijać, wchodzić na nowe rynki w sensie geograficznym i segmentowym (produktów, klientów). Takie przedsiębiorstwo po prostu trwa i pielęgnuje wypracowane metody działania. Wydaje się, że podobny model przynosi sukcesy w wielkich masowych firmach typu Coca-Cola czy McDonald’s.

Trzecia wersja to wersja niełatwa do wdrożenia, ponieważ prezes-menedżer ma pod sobą kadrę menedżerską złożoną z kierowników-przedsiębiorców. Układ ten jest korzystny wyłącznie w sytuacji, gdy menedżer może podporządkować sobie przedsiębiorców i skłonić ich do przestrzegania firmowego podejścia do finansów, procesów czy jakości, jednak bez popadania w schematyczność i korporacyjną apatię. Poszczególni kierownicy-przedsiębiorcy powinni w tej wersji przyszłości zajmować się zupełnie odmiennymi (niekonkurencyjnymi) rynkami lub grupami klientów. Jeśli przedsiębiorcom zostawi się odpowiednio dużo swobody, będą zadowoleni z takiego układu – ponieważ nie będą musieli zajmować się organizacyjną stroną biznesu, a skupią się na rozwoju i kreowaniu szans. Wydaje się, że z tego sposobu korzystają luksusowe koncerny typu LVMH, PPR, Prada.

Czwarta wersja to przyszłość dla firm opartych na wybranej kompetencji np. rachunkowości, public relations, designu. Prezes-specjalista prowadzi firmę, zatrudniając wyłącznie innych specjalistów. Każdy z nich, łącznie z właścicielem, zajęty jest konkretnym, szczegółowym zadaniem. Prezes tworzy wokół siebie zespół zaufanych osób (m.in. dyrektor operacyjny-menedżer, dyrektor ds. rozwoju-przedsiębiorca) i przekazuje im odpowiedzialność za procesy i rozwój (odpowiednio) bez potrzeby osobistego angażowania się w ich pracę. W tym kierunku najprawdopodobniej podąża Google.

Inspiracją do tekstu była książka „Odkryć zarządzanie” Katarzyny Czaińskiej (Wydawnictwa Profesjonalne PWN, 2010). Wykorzystanie za wiedzą Wydawcy.

None
None
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane