Czy RODO przeszkadza w walce z pandemią

  • Materiał partnera
opublikowano: 30-11-2020, 17:53

W bieżącej pracy spotykam się z wdrażaniem różnych środków przeciwdziałających koronawirusowi. Część z nich wiąże się z przetwarzaniem danych osobowych, chodzi np. o pomiar temperatury, zbieranie informacji o kontaktach z osobami zakażonymi czy o występowaniu objawów COVID-19.

Katarzyna Ułasiuk, członek zarządu, iSecure

Kolejne przykłady dotyczą informowania pracowników lub klientów o potwierdzonym przypadku zakażenia, ustalenia, czy wśród personelu są osoby w tzw. grupie ryzyka (cierpiące na określone dolegliwości) czy organizowania badań na obecność SARS-CoV-2.

OrderedDict([('strong', OrderedDict([('@id', 'strong-09dcce53e16e380117d8eaa988739d19'), ('#text', 'Katarzyna Ułasiuk,')])), ('#text', 'członek zarządu, iSecure')])

Jak to bywa w toku prowadzenia działalności, interes przedsiębiorcy (zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, dostępności personelu i ciągłości świadczenia usług) zderza się z interesem pracowników (ochrony ich prywatności). Złotym środkiem, który mógłby rozstrzygnąć zakres „bezpiecznych” działań pracodawcy w tym szczególnym czasie, byłby wyraźny przepis prawa - a takiego przepisu brakuje. Pracodawcy stosują własne środki zwalczania pandemii i szukają jednocześnie podstaw legalności przetwarzania danych. I z tym jest duży problem. Informacje o objawach (lub braku) choroby, wynikające z pomiaru temperatury czy ankiet „środowiskowych”, mogą zawierać informacje o stanie zdrowia (dane szczególnej kategorii). I tu kłaniają się przepisy RODO oraz wyjaśnienia otrzymane do tej pory od Urzędu Ochrony Danych Osobowych (UODO).

Ostatnie stanowisko UODO opublikowane zostało na urzędowej stronie w maju tego roku. W stanowisku tym UODO przewiduje co prawda, że pracodawca, wprowadzając pomiar temperatury czy kwestionariusze z objawami chorobowymi, może bazować na jednej z podstaw przewidzianych w RODO (gdy jest to niezbędne ze względów związanych z interesem publicznym, jak ochrona przed transgranicznymi zagrożeniami zdrowotnymi), ale… musi uzyskać wytyczne z inspektoratu sanitarnego. Czy jest z tym problem? Tak.

Przede wszystkim pozyskanie decyzji z właściwego inspektoratu sanitarnego trwa, a czas jest kluczowy. Po drugie, brak jest wytycznych dotyczących innych działań, takich jak kierowanie na badania czy informowanie innych osób o możliwości zakażenia się w pracy. Po trzecie, pracodawcy nie mają jasnej informacji, czy mogą skorzystać z alternatywnej podstawy z RODO, która pozwala na przetwarzanie danych w celu wypełnienia obowiązków w dziedzinie prawa pracy (zapewnienia bezpiecznych i higienicznych warunków pracy).

Pozostawienie pracodawców bez jasnych regulacji prawnych lub kompleksowych wytycznych regulatorów wprowadza niepotrzebne zamieszanie. Widzę dużą potrzebę ich ustalenia. Mimo wszystko przedsiębiorcy aktywnie walczą z rozprzestrzenianiem się koronawirusa, jednak, jak się okazuje, walka ta jest nierówna, a ogólne zasady RODO wiążą pracodawcom ręce, stojąc na przeszkodzie pewnego i skutecznego działania.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane