Czy sfinansowałbym czyjś pomysł na biznes?

MK
opublikowano: 11-12-2009, 00:00

Marek Goliszewski

założyciel i prezes Business Centre Club

Byłbym gotów sfinansować każdy pomysł, który ceną i jakością przebija rozwiązania oferowane przez rynek. Kierowałbym się nie tyle branżą, ile solidnością młodego partnera biznesowego. Tym bardziej nie przedkładałbym sektorów zaawansowanych technologicznie nad tradycyjne rzemiosło i najprostsze usługi. Mieszkańcy dużych aglomeracji wiedzą, jak trudno znaleźć hydraulików, glazurników, stolarzy czy kominiarzy, co jest skutkiem likwidacji systemu szkolnictwa zawodowego w Polsce.

Kończący studia często sobie wyobrażają, że od razu osiągną sukces na miarę Billa Gatesa. Proponuję, by najpierw sprawdzili się w mniej spektakularnych projektach. Powinni szukać swojego miejsca tam, gdzie nie ma zbyt dużej konkurencji. Małe firmy sprzątające osiedla albo agencje oferujące opiekunki do dzieci lub pomoc domową — czy to nie dobry pomysł na biznesowy start?

Przemysław Rey

właściciel firmy doradczo-informatycznej Hanseaticus

Dobry pomysł, zaangażowani ludzie, realne założenie biznesplanu — to kluczowe czynniki sukcesu. Na ich podstawie oceniałbym poziom ryzyka i możliwą do osiągnięcia stopę zwrotu z inwestycji. Wziąłbym też pod uwagę wiarygodność osoby, która zwraca się o sfinansowanie działalności. Podczas rozmowy próbowałbym wyczuć, czy to poważny partner, czy naciągacz lub fantasta obiecującym gruszki na wierzbie. Zapytałbym też o CV i referencje.

Preferuję drobne projekty z dużym potencjałem rozwojowym. Najbardziej obiecujące są dla mnie start-upy z sektora nowych technologii. Rozwijają się dobrze zarówno w kryzysie, jak i w okresie prosperity, czego przykładem jest Skype. Do tradycyjnego przemysłu podchodzę ostrożnie. Bo wymaga wysokich nakładów, a nie daje gwarancji odzyskania, a tym bardziej pomnożenia włożonych pieniędzy.

Marek Suchar

właściciel i szef firmy konsultingowej IPK

Zanim bym zainwestował w czyjąś firmę, musiałbym być pewny uczciwości, inteligencji, kreatywności i talentu właściciela. Niestety, to wychodzi dopiero w praniu. Ludzie zakładający biznes często nie zdają sobie sprawy, na co się porywają. Pracownik z reguły jest specjalistą w jednej dziedzinie. Przedsiębiorca musi się znać na wszystkim. Odpowiada za wykonanie usługi i jej sprzedaż, za zarządzanie, finanse, kadry, za marketing i reklamę, za wizję rozwoju. Tylko nieliczni dają sobie z tym wszystkim radę.

Jeśli już chciałbym coś finansować, byłyby to pomysły związane z moją działalnością, a więc portale pracowe, badania kompetencji pracowników za pomocą testów elektronicznych czy wirtualne rozmowy rekrutacyjne. Przyszłością jest informatyzacja usług human recources. Wbrew pozorom na tym rynku, przynajmniej w Polsce, ciągle jest dużo do zrobienia.

Zdrowy Biznes
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
×
Zdrowy Biznes
autor: Katarzyna Latek
Wysyłany nieregularnie
Katarzyna Latek
Bądź na bieżąco z informacjami dotyczącymi wpływu pandemii koronawirusa na biznes oraz programów pomocowych
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MK

Polecane