Tegoroczna nowelizacja kodeksu pracy skłoniła serwis internetowy Rocketjobs.pl do sprawdzenia, jaka jest wiedza specjalistów pracujących w biurze na temat prawa pracy.
Z badania wynika, że większość z nich pozytywnie postrzega swoją znajomość przepisów: 41 proc. ocenia, że zna je dobrze, 31 proc. bardzo dobrze, a 6 proc. celująco. Z kolei 18 proc. zatrudnionych deklarowało posiadanie dostatecznej, a 4 proc. miernej znajomości tych regulacji. Co ciekawe, najlepiej oceniają swoją wiedzę na temat prawa pracy osoby zatrudnione w średnich i dużych przedsiębiorstwach (odpowiednio 81 proc. i 80 proc.).
Przekonanie o dobrej wiedzy z dziedziny prawa idzie w parze z zajmowaną pozycją.
- Im wyższe stanowiska, tym widać większą świadomość znaczenia znajomości swoich praw jako pracownika. Podobnie, im wyżej w hierarchii zawodowej, tym deklaratywna znajomość praw jest większa, a zatem może ona wynikać po prostu z doświadczenia pracowników, a nie z czystej ciekawości ich praw - mówi Marta Bierca, współzałożycielka agencji badawczej WiseRabbit i współautorka badania.
Co ciekawe, nieznacznie gorzej oceniają się pod tym kątem reprezentanci starszych generacji.
72 proc. pracowników biurowych przyznaje, że znajomość przepisów pomaga w pracy. Co ciekawe, 16 proc. jest odmiennego zdania, a 12 proc. nie ma zdania na ten temat. Większość zatrudnionych (63 proc.) uważa, że to na przedsiębiorcy powinien spoczywać obowiązek edukowania swojej kadry w zakresie obowiązujących przepisów. 11 proc. zatrudnionych raczej się z tym poglądem nie zgadza, natomiast 4 proc. jest zdecydowanie odmiennego zdania.