Czytasz dzięki

Czynniki, które dają przewagę na rynku

opublikowano: 30-09-2020, 22:00

Małe i średnie przedsiębiorstwa z branży przemysłowej walczą z konkurencją przede wszystkim wysoką jakością i niskimi cenami.

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw przemysłowych z branż spożywczej, poligraficznej, obróbki metalu i przetwórstwa tworzyw sztucznych (68,3 proc.) uważa, że wysoka jakość produktów końcowych jest najważniejszym czynnikiem, który buduje przewagę konkurencyjną — wynika z badania przeprowadzonego przez Kerallę Research na zlecenie Siemens Financial Services. Jako drugi ważny czynnik (42,2 proc.) badani wskazali niskie ceny. Dla 37,6 proc. istotną przewagą rynkową jest nowoczesny i regularnie odnawiany park maszyn.

— Coraz więcej polskich firm przemysłowych ma świadomość, że pozycję rynkową buduje się dzięki nowoczesnemu parkowi maszyn i urządzeń. Automatyzacja redukuje koszty i zwiększa efektywność operacyjną przedsiębiorstwa. Nowe technologie produkcji umożliwiają zatem łatwiejsze osiągnięcie wysokiej jakości i niższych cen. Polscy przedsiębiorcy znani są z jakości i powinni stawiać na ten aspekt — mówi Tomasz Kukulski, prezes Siemens Financial Services w Polsce.

Z badania wynika, że ponad jedna czwarta firm (26,9 proc.) uważa, że istotną przewagą konkurencyjną są dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami. Natomiast dla 17,6 proc. ważnym aspektem budowania pozycji rynkowej jest sprawna logistyka. Przedsiębiorcy wskazują też na aspekt finansowy. Dostęp do finansowania może stanowić o znacznej przewadze rynkowej dla 18,4 proc. badanych. Z kolei na możliwość oferowania długich terminów płatności jako element, który poprawia konkurencyjność, wskazało 7,4 proc. ankietowanych.

Przewagi konkurencyjne wymieniane przez przedsiębiorców różnią się w zależności od tego, w jakiej branży działają. Na przykład podmioty z sektora metalowego częściej niż pozostałe jako ważne aspekty budowania przewagi nad konkurencją wymieniają nowoczesny park maszyn, dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami, dostęp do finansowania i zabezpieczenie płatności. Natomiast dla przedstawicieli sektora tworzyw sztucznych częściej liczą się niskie ceny produktów i efektywna logistyka. Z kolei firmy spożywcze, podobnie jak metalowe, stawiają na dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami i dostęp do finansowania oraz jakość. Branża poligraficzna wyróżnia się na tle pozostałych, bo znacznie częściej niż inne firmy jako element przewagi rynkowej wskazuje na możliwość oferowania długich terminów płatności.

Postrzeganie poszczególnych przewag konkurencyjnych zależy również od wielkości przedsiębiorstwa. Dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 osób, w mniejszym stopniu liczy się dostęp do finansowania, który dla mniejszych podmiotów (10-49) jest jednym z najważniejszych aspektów tworzenia przewagi rynkowej.

Puls Firmy
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
×
Puls Firmy
autor: Sylwester Sacharczuk
Wysyłany raz w tygodniu
Sylwester Sacharczuk
Użyteczne informacje dla mikro-, małych i średnich firm. Porady i przekrojowe artykuły, dzięki którym dowiesz się, jak rozwinąć biznes
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwia Wedziuk

Polecane