Czynniki, które dają przewagę na rynku

Sylwia WedziukSylwia Wedziuk
opublikowano: 2020-09-30 22:00

Małe i średnie przedsiębiorstwa z branży przemysłowej walczą z konkurencją przede wszystkim wysoką jakością i niskimi cenami.

Zdecydowana większość polskich przedsiębiorstw przemysłowych z branż spożywczej, poligraficznej, obróbki metalu i przetwórstwa tworzyw sztucznych (68,3 proc.) uważa, że wysoka jakość produktów końcowych jest najważniejszym czynnikiem, który buduje przewagę konkurencyjną — wynika z badania przeprowadzonego przez Kerallę Research na zlecenie Siemens Financial Services. Jako drugi ważny czynnik (42,2 proc.) badani wskazali niskie ceny. Dla 37,6 proc. istotną przewagą rynkową jest nowoczesny i regularnie odnawiany park maszyn.

— Coraz więcej polskich firm przemysłowych ma świadomość, że pozycję rynkową buduje się dzięki nowoczesnemu parkowi maszyn i urządzeń. Automatyzacja redukuje koszty i zwiększa efektywność operacyjną przedsiębiorstwa. Nowe technologie produkcji umożliwiają zatem łatwiejsze osiągnięcie wysokiej jakości i niższych cen. Polscy przedsiębiorcy znani są z jakości i powinni stawiać na ten aspekt — mówi Tomasz Kukulski, prezes Siemens Financial Services w Polsce.

Z badania wynika, że ponad jedna czwarta firm (26,9 proc.) uważa, że istotną przewagą konkurencyjną są dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami. Natomiast dla 17,6 proc. ważnym aspektem budowania pozycji rynkowej jest sprawna logistyka. Przedsiębiorcy wskazują też na aspekt finansowy. Dostęp do finansowania może stanowić o znacznej przewadze rynkowej dla 18,4 proc. badanych. Z kolei na możliwość oferowania długich terminów płatności jako element, który poprawia konkurencyjność, wskazało 7,4 proc. ankietowanych.

Przewagi konkurencyjne wymieniane przez przedsiębiorców różnią się w zależności od tego, w jakiej branży działają. Na przykład podmioty z sektora metalowego częściej niż pozostałe jako ważne aspekty budowania przewagi nad konkurencją wymieniają nowoczesny park maszyn, dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami, dostęp do finansowania i zabezpieczenie płatności. Natomiast dla przedstawicieli sektora tworzyw sztucznych częściej liczą się niskie ceny produktów i efektywna logistyka. Z kolei firmy spożywcze, podobnie jak metalowe, stawiają na dobre relacje z zagranicznymi kontrahentami i dostęp do finansowania oraz jakość. Branża poligraficzna wyróżnia się na tle pozostałych, bo znacznie częściej niż inne firmy jako element przewagi rynkowej wskazuje na możliwość oferowania długich terminów płatności.

Postrzeganie poszczególnych przewag konkurencyjnych zależy również od wielkości przedsiębiorstwa. Dla średnich firm, zatrudniających od 50 do 249 osób, w mniejszym stopniu liczy się dostęp do finansowania, który dla mniejszych podmiotów (10-49) jest jednym z najważniejszych aspektów tworzenia przewagi rynkowej.