D&D Truck łączy Polskę ze Skandynawią

Marlena Gałczyńska
27-03-2003, 00:00

D&D Truck jest młodą, istniejącą od 1999 r. spółką transportową, świadczącą usługi przewozowe pomiędzy Polską a Szwecją i innymi państwami skandynawskimi. Decyzję o utworzeniu w Polsce spółki, jej założyciele postrzegali jako ryzykowną i odważną. Teraz traktują nasz kraj jako etap w ekspansji na cały rejon Morza Bałtyckiego.

Spółka oferuje regularne połączenia towarowe między Polską, Szwecją i pozostałymi krajami Skandynawii. D&D Truck dysponuje własną powierzchnią magazynową w Polsce i Szwecji, natomiast wykorzystywane przez firmę środki transportu są w części własnością szwedzkiego partnera — Nord-way Company z siedzibą w Malmö. Spółka posiada ściśle określony rynek odbiorców, z których 90 proc. to małe i średnie firmy szwedzkie.

Inwestycja w polską branżę transportową po kilku latach działania firmy postrzegana jest jako celna, chociaż początkowo budziła obawy.

— Coraz intensywniejsza globalizacja i centralizacja skłoniły nas do stworzenia przedsiębiorstwa transportowego, które mogłoby zaoferować swoim klientom coś więcej niż tylko przewozy towarów — mówi Robert Wiśniewski, menedżer ds. kluczowych klientów D&D Truck.

Początkowo podstawowym argumentem przemawiającym na rzecz inwestycji w Polsce był, zdaniem szwedzkiego zarządu firmy, fakt przystępowania Polski do UE oraz bogate stosunki handlowe między obydwoma państwami. Inwestorzy przyznają jednak, że w miarę jak poznają Polskę, coraz bardziej przekonują się do polskiej gospodarki.

— Postrzeganie Polski jako miejsca ulokowania inwestycji ewoluowało. Od początkowego lęku i sceptycyzmu, poprzez fascynację „środkowoeuropejskim tygrysem”, aż do stabilizacji i normalności — tak można streścić szwedzkie postrzeganie polskiej gospodarki — twierdzi Daniel Kaliński, dyrektor ds. marketingu D&D Truck.

Absolutnie kluczowy w tej kwestii jest fakt rozszerzania UE, gdyż stanowi on gwarancję bezpieczeństwa i przewidywalności rynku, a jednocześnie daje spółce możliwość dalszej ekspansji w rejonie Bałtyku.

— Polska jest obecnie największym partnerem handlowym Szwecji w Europie Środkowej i Wschodniej i działa tu około 900 firm i przedsiębiorstw ze szwedzkim kapitałem. Zaletą polskiego rynku jest jego położenie niedaleko Szwecji, duży potencjał gospodarczy, wykwalifikowana kadra oraz wielkość. Według szwedzkich szacunków, około 10 mln polskich obywateli posiada siłę nabywczą na poziomie średniej szwedzkiej (cała Szwecja ma 9 mln obywateli). Wady naszego kraju to mizerna infrastruktura drogowa, biurokracja i fiskalizm państwa oraz nieprzewidywalność decyzji władzy, jak np. wprowadzenie z dnia na dzień kontyngentów na szwedzkie produkty stalowe. Inne słabości to polskie prawo oraz niekompetencja i niski poziom profesjonalizmu polskiej kadry urzędniczej — wyjaśnia Daniel Kaliński.

Spółka inwestuje i umacnia swoją pozycję w Polsce. Zapowiada, że w najbliższym czasie zamierza wspólnie z Nordway Company AB uruchomić oddział firmy w Malmö, co będzie wstępem do rozszerzenia gamy usług logistycznych.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marlena Gałczyńska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / D&D Truck łączy Polskę ze Skandynawią