Notowana na New Connect spółka InteliWise rozpoczyna inwestycje na Tajwanie i zakłada lockup na akcje.
Cena akcji InteliWise, spółki tworzącej awatary (narzędzia do obsługi klienta w internecie, wykorzystujące algorytmy sztucznej inteligencji), już podczas debiutu na New Connect spadła o 30 proc. — z 10 do 7 zł. Potem były dalsze spadki, aż do 2,79 zł w ostatni czwartek. Główni udziałowcy podpisali więc umowy o niesprzedawaniu akcji. Lockup ma potrwać do 17 lipca 2009 r. i dotyczy 80,16 proc. akcji, należących do Sokrates Inwestycje, Marcina Strzałkowskiego, Marka Trojanowicza i Barbary Ratnickiej-Kiczki.
— Skłoniła nas do tego przedłużająca się dekoniunktura na rynku New Connect. Obecny kurs akcji spółki nie odzwierciedla jej realnej wartości. Zgodnie z przedstawioną przed debiutem strategią teraz realizujemy kilka interesujących projektów — przekonuje Marcin Strzałkowski, prezes InteliWise.
Perłą w koronie wśród tych projektów jest budowa przyczółka na Tajwanie, by potem podbić rynek chiński. InteliWise otwiera przedstawicielstwo w Tajpej i tworzy stronę www.AvaGuide.net w języku angielskim i chińskim (mandaryńskim), pierwszy na świecie portal, w którym wirtualni pracownicy będą odpowiadali na najczęściej zadawane pytania, pomagali w nawigacji na stronie przedsiębiorstwa i prezentowali jego produkty. Przeznaczona dla małych firm aplikacja, umożliwiająca tworzenie interaktywnego kontaktu wideo, bazy wiedzy i wyposażona w syntezator mowy, ma kosztować około 10 dolarów miesięcznie.
— Liczbę internautów na Tajwanie i w Chinach ocenia się na 250 milionów. To więcej niż w USA. Na Tajwanie użytkowników z dostępem do szerokopasmowego Internetu jest 80 proc. Dlatego tam, gdzie mówi się po chińsku, a awatary są powszechnie używane, chcemy przetestować, zoptymalizować i rozbudować naszą aplikację — wyjaśnia Marcin Strzałkowski.
InteliWise chce tam też znaleźć partnerów, którzy później pomogą spółce rozwinąć działalność w Chinach. Ale to nie wszystko.
— Realizujemy także warunki umowy z Intel Capital, czego rezultatem były bezpośrednie prezentacje dla dużych klientów w USA. Uruchomiliśmy biuro kontaktowe w Nowym Jorku. Nawiązaliśmy współpracę z partnerem biznesowym, który buduje kanały dystrybucji naszych produktów. Rozważamy możliwość budowy bardziej zorganizowanych struktur na tym rynku — wymienia Marcin Strzałkowski.
Spółka nie rezygnuje też z dużych wdrożeń, m.in. w Klima-Therm, Polskich Liniach Lotniczych LOT czy Centrum Medycznym Carolina. Do końca roku ma powstać polska wersja AvaGuide.net