Dane nową walutą biznesu

opublikowano: 04-02-2018, 22:00

13,5 mld USD – tyle wyniosła w 2017 r. wartość globalnych wydatków na dane, szacowana w raporcie „Global Data Market Size”, opracowanym przez OnAudience. Analitycy spodziewają się też szybkiego wzrost rynku w Polsce.

Popyt na cyfrowe informacje rośnie w błyskawicznym tempie. W ubiegłym roku w skali globalnej odnotowano 40-procentowy wzrost wydatków na dane rok do roku. A szacuje się, że wartość rynku danych na koniec 2018 r. sięgnie już poziomu 18,2 mld USD - wskazuje raport firmy OnAudience, która analizuje w czasie rzeczywistym informacje z ok. 9 mld urządzeń z ponad 200 krajów. 

Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies
Zobacz więcej

Piotr Prajsnar, prezes Cloud Technologies SZYMON ŁASZEWSKI

W obsłudze klienta

Zdaniem Piotra Prajsnara, prezesa Cloud Technologies, w którego grupie znajduje się OnAudience, w państwach o wysokim poziomie digitalizacji kształtuje się już kultura korzystania z danych i rośnie świadomość korzyści płynących z przetwarzania i monetyzacji danych, a widoczne jest to zwłaszcza w Stanach Zjednoczonych czy Japonii. W Europie liderem w tym zakresie jest natomiast Wielka Brytania, kolejne miejsca zajmują Holandia i Niemcy.

Raport wskazuje także, że w wydatki na cyfrowe informacje mogą w tym roku osiągnąć już nawet pułap 30,4 mln USD. Wskaźnik za 2016 r. dla krajowego rynku wynosi 2,2 mln USD.

Piotr Prajsnar zauważa, że w kraju najbardziej efektywnie z danych korzysta branża marketingowa, ale coraz bardziej zainteresowane nimi są również branże finansowa i telekomunikacyjna. Główny powód: dane cyfrowe stają się obecnie kluczem do poznania klientów i ich upodobań.

Monetyzacja danych

Również Microsoft, przewidując najbliższe trendy w rozwoju technologii, wskazuje na coraz większą gotowość polskich przedsiębiorstw do monetyzacji danych. 

“Monetyzacja danych jest nierozerwalnie związana z rozwojem sztucznej inteligencji. Rok 2018 pokaże, że szybko transformujące się organizacje, które najsprawniej zarządzają danymi i są w stanie przekształcić je na wymierny zysk, znajdą się na drodze do poprawy efektywności operacyjnej i lepszego dotarcia do klientów. W opinii 82 proc. uczestników badania ‘Liderzy cyfryzacji’ realizowanego przez Microsoft, zaawansowane technologie analityczne i zarządzanie danymi pomagają w poznaniu potrzeb i zwyczajów konsumentów”, zaznacza cytowana w komunikacie tejże firmy Magda Taczanowska, dyrektor Sektora Enterprise.  

Wyzwaniem dla menedżerów będzie natomiast umiejętne zapanowanie nad olbrzymimi zbiorami danych i ich analizą. A już teraz jest to spora przeszkoda dla 40 proc. przedsiębiorców, podobnie jak brak zasobów do zarządzania danymi (28 proc.). Badania wskazują też, że tylko 16 proc. firm uwzględnia analizę danych w procesie podejmowania decyzji (analiza TomTom Telematics).

- Mimo gromadzenia big data w organizacjach, nasi klienci mają kłopot ze sprawnym pozyskaniem ważnych dla nich informacji – zaznacza Tomasz Knyziak, dyrektor ds. technologii w Zalass Consulting, wdrażającej systemy IT wspierające procesy zarządzania sieciami sprzedaży. 

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Dane nową walutą biznesu