Darmowe e-kursy nie tylko na czas pandemii

Dorota ZawiślińskaDorota Zawiślińska
opublikowano: 2020-07-23 22:00

Na przedsiębiorców, którzy chcą podnosić kwalifikacje bez wychodzenia z biura, czeka 19 szkoleń w Akademii PARP.

W ciągu roku z oferowanych przez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) darmowych kursów online skorzystało 27 tys. osób. W tym czasie — jak podkreślają przedstawiciele rządowej agencji — grono uczestników Akademii PARP powiększyło się prawie siedmiokrotnie. Biznesowe e-szkolenia cieszą się szczególnie dużą popularnością w okresie pandemii.

Akademia PARP, czyli interaktywna platforma szkoleniowa, działa już od kilkunastu lat. Oferuje bezpłatne szkolenia online dla pracowników i właścicieli MŚP. Przygotowane przez ekspertów kursy pomagają zdobyć wiedzę i umiejętności niezbędne do założenia i prowadzenia firmy.

Największy popyt

Obecna oferta Akademii to zestaw 19 szkoleń z takich dziedzin, jak m.in. finanse, marketing, prawo i zarządzanie. Do końca roku będzie ich łącznie 32.

— Szkoleniem, które bije rekordy, jest kurs „Jak założyć własną firmę”. Uczestniczyło w nim już ponad 6 tys. osób. Prowadzeniem własnego biznesu interesuje się coraz większa liczba Polaków — podkreśla Michał Polański, dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP i koordynator Akademii PARP.

Sporym zainteresowaniem przedsiębiorców cieszą się też szkolenia „Media społecznościowe w biznesie” (ok. 5 tys. uczestników) i „Umiejętności interpersonalne” (ponad 3,7 tys. zgłoszeń). Popularność wielu innych szkoleń też jest znacznie wyższa niż przed pandemią.

— Jeszcze do niedawna średni tygodniowy przyrost uczestników szkoleń wynosił 380 osób. Teraz jest on trzykrotnie większy.Przedsiębiorcy i pracownicy MŚP dobrze oceniają kursy online. Średnia nota, na którą składa się ocena poziomu merytorycznego szkolenia, jego oprawa graficzna, a także to, czy kurs jest interesujący, wynosi 4,7 na 5 punktów. Najlepiej oceniane są szkolenia „Umiejętności kierownicze”, „E-commerce i marketing internetowy” oraz „Prawo pracy w MŚP” — wylicza Michał Polański.

Nauka przez całe życie

Z raportu „E-learning trends 2019”, przygotowanego przez platformę Docebo, wynika, że do 2023 r. rynek kursów e-learningowych osiągnie wartość ok. 286 mld USD.

— W ostatnim czasie powstaje wiele platform do nauki zdalnej, w tym m.in. edX, Udemy i Coursera. To wynik postępującej cyfryzacji życia publicznego, większej mobilności i elastyczności społeczeństw, a także powszechnego dostępu do nowoczesnych technologii, w tym sztucznej inteligencji i wirtualnej rzeczywistości — zaznacza Michał Polański.

O wyborze metody samokształcenia decyduje wiek osoby. Z raportu Głównego Urzędu Statystycznego „Kształcenie dorosłych” wynika, że 94 proc. osób reprezentujących pokolenie Z (w wieku od 18 do 24 lat) czerpie wiedzę z programów komputerowych i internetu. Natomiast w przypadku osób w wieku 65-69 lat odsetek ten wynosi tylko 50 proc. Eksperci platformy Docebo zwracają uwagę, że w Polsce potrzebę ciągłego podnoszenia kwalifikacji widzi ponad 70 proc. pracowników.

W ciągu ostatniego roku co najmniej jeden taki kurs ukończyło 63 proc. pracowników. Specjaliści PARP starają się poprawiać dostępne w ich bazie szkolenia pod względem merytorycznym. Jeżeli zmieniają się regulacje prawne lub trendy w danej dziedzinie, rozszerzają tematykę kursów.