Producenci i importerzy wprowadzający na rynek ponad 1000 przede wszystkim nowych pojazdów będą musieli zapewnić funkcjonowanie co najmniej trzech stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów w każdym województwie, w różnych miejscowościach. Takie przepisy o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji przyjął w tym tygodniu rząd. Nowelizacja ma wejść w życie 1 lipca 2015 r., z wyjątkiem pewnych przepisów dotyczących niektórych obowiązków przedsiębiorców, które mają wejść w życie od początku 2016 r. „W praktyce oznacza to, że wprowadzający ponad 1000 pojazdów rocznie w kraju będzie musiał zapewnić funkcjonowanie co najmniej 48 stacji lub punktów” — tłumaczy CIR.

Umowa między wprowadzającym pojazd na rynek (np. dealerzy samochodowi, właściciele komisów) a stacją demontażu ma być zawarta na piśmie, pod rygorem nieważności. Natomiast wprowadzający na polski rynek nie więcej niż 1000 pojazdów rocznie będą musieli zapewnić sieć składającą się z co najmniej 3 stacji demontażu lub punktów zbierania pojazdów, położonych w różnych miejscowościach. Jednocześnie właściciele komisów i osoby indywidualne zostaną zwolnieni z opłaty recyklingowej, w wysokości500 zł, ponoszonej za każdy używany pojazd sprowadzony do Polski. Zniesienie tej opłaty obniży koszty funkcjonowania importerów samochodów używanych. Zmieniono także przepisy dotyczące opłaty za brak sieci. Będzie ona zależna od liczby wprowadzanych pojazdów, liczby dni, w których nie zapewniono sieci i liczby brakujących elementów sieci (stacji demontażu lub punktów zbierania). „Rozwiązanie takie umożliwi nałożenie opłaty proporcjonalnej do stopnia niezapewnienia sieci” — argumentuje CIR.
Rząd proponuje jednocześnie obniżenie wysokości dodatkowej opłaty za brak sieci z 50 na 20 proc. kwoty niewpłaconej opłaty za brak sieci. Konieczność nowelizacji obowiązujących przepisów wynika z potrzeby pełnego wdrożenia do polskiego prawa unijnej dyrektywyz 2000 r. w sprawie pojazdów wycofanych z eksploatacji. Nowe przepisy wprowadzają generalną zasadę, że prowadzący stacje demontażu — przy przyjmowaniu pojazdu wycofanego z eksploatacji zarejestrowanego w kraju Unii Europejskiej lub EOG — nie będą pobierać opłaty od jego właściciela. Jednocześnie określono przypadki, kiedy opłata będzie mogła być pobierana. Dla prowadzących stacje demontażuwprowadzonoopłaty za nieosiągnięcie wymaganego poziomu odzysku i recyklingu pojazdów. „Opłata taka będzie wpłacana na odrębny rachunek bankowy urzędu marszałkowskiego, a następnie przekazywana do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Wpływy z niej, w wysokości 5 proc., będą dochodem województwa” — napisano w komunikacie.