DEC: prywatyzacja do końca roku

Arkadiusz Braumberger
opublikowano: 08-07-1999, 00:00

DEC: prywatyzacja do końca roku

Dyrekcja Eksploatacji Cystern powinna być, zgodnie z rządowymi planami, sprywatyzowana do końca roku. Tymczasem wciąż nie wiadomo, jaki procent jej udziałów przeznaczy do objęcia przez inwestorów obecny właściciel DEC, czyli Nafta Polska.

O przyszłości DEC, firmy dawniej zależnej od CPN, obecnie zarabiającej przede wszystkim na wynajmie kolejowych cystern do przewozu produktów naftowych (jej najważniejsi klienci to CPN, Petrochemia Płock, Rafineria Gdańska i PKP), mówi Rządowy Program Prywatyzacji i Restrukturyzacji Sektora Naftowego. Zgodnie z nim, do końca tego roku Nafta Polska, właściciel firmy, sprzeda swoje w niej udziały. Zapis nie określa jednak dokładnie wielkości tego pakietu. Z zapowiedzi szefów Nafty i DEC wynika, że sprzedaż udziałów będzie prowadzona stopniowo.

Wszystko dozwolone

27 maja Nafta Polska ogłosiła przetarg na wyłonienie doradcy prywatyzacyjnego dla Dyrekcji Eksploatacji Cystern. Przystąpiło do niego kilkanaście firm. Doradca powinien rozpocząć działalność pod koniec lipca.

Prezes DEC Stefan Garus nie wyklucza żadnej z możliwych dróg prywatyzacji przedsiębiorstwa. W grę wchodzi wprowadzenie akcji firmy do obrotu publicznego, przeprowadzenie nowej emisji akcji lub zastosowanie metody mieszanej.

Samodzielnie na tory

DEC obok dwóch innych firm (PTKiGM z Zabrza i ChemTrans z Gliwic) została dopuszczona do programu pilotażowego kolejowych przewozów towarowych, który miałby otworzyć drogę około dwudziestu innym posiadaczom koncesji wydanych przez resort transportu. Dyrekcja Eksploatacji Cystern, obok innych koncesjonariuszy, teoretycznie mogłaby uniezależnić się od PKP. Dopóki jednak ustawa o transporcie kolejowym z 1997 roku nie zostanie wprowadzona w życie (wciąż brak do niej rozporządzeń wykonawczych), przyszli przewoźnicy nie złamią dominacji Polskich Kolei Państwowych. Na razie pilotaż został zablokowany.

— Wcześniej czy później ustawa o transporcie kolejowym końcu wejdzie w życie i wówczas PKP będą musiały się liczyć z tymi, którzy zostali pozytywnie zaopiniowani przez ministerstwo — przewiduje Stefan Garus.

DEC nie chce być jednak konkurentem PKP. Prezes Garus utrzymuje, że przyszła, rozszerzona oferta firmy uzupełni propozycje narodowego przewoźnika.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Arkadiusz Braumberger

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / DEC: prywatyzacja do końca roku