Rośnie spożycie piw z sektora premium, wpieranych silną promocją.
Jakie trendy kształtują obecnie polski rynek piwa?
Leszek Siwecki, menedżer ds. komunikacji Carlsberg Polska: Na naszym rynku widoczne są tendencje ogólnoeuropejskie. Zmniejsza się zainteresowanie piwami mocnymi, a coraz silniejszą pozycję mają piwa o mniejszej zawartości alkoholu. Systematycznie rośnie popyt na produkty typu premium. Jeszcze kilka lat temu w tym segmencie nie zauważaliśmy dużego ruchu, teraz premium osiąga coraz lepszą sprzedaż i powoli idzie w górę. Częściowo wynika to z mody. Marki premium są także wspierane silną promocją, a konsumenci zyskują świadomość ich prestiżu. Klienci zauważają, że są one od dawna obecne w Europie, a ich reklamy towarzyszą chociażby transmisjom największych wydarzeń piłkarskich.
A jeśli chodzi o sprzedaż gastronomiczną?
W ostatnim czasie w lokalach gastronomicznych widać znaczny wzrost spożycia piwa w butelkach. Jest to podyktowane wygodą, a także względami towarzyskimi oraz — ponownie — modą panującą wśród młodych konsumentów. W związku z tym nastąpił niewielki spadek sprzedaży piwa z kegów. Można się spodziewać, że w lokalach spożycie piwa z butelek procentowo będzie coraz większe.
Jednak na rynku detalicznym największy wzrost notują piwa w puszce. Czym jest to spowodowane?
W ostatnim roku puszka była niewątpliwie rynkowym zwycięzcą. Tu chodzi nie tylko o europejskie standardy, ale także o wygodę. Nie bez znaczenia są też problemy z oddawaniem butelek w punktach handlowych — dlatego konsumenci coraz częściej będą wybierali opakowania bezzwrotne. Przyszłość należy do puszki.