Delecta zainwestuje 22,5 mln zł

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 1998-11-30 00:00

Delecta zainwestuje 22,5 mln zł

KOREKTA W DÓŁ: Planowaliśmy, że tegoroczna sprzedaż firmy sięgnie 200 mln zł. Niestety, musieliśmy zredukować ten wynik o 20 mln zł — mówi Ryszard Czepiel, prezes Delecty. fot. Jan Sieraczkiewicz

Włocławska Delecta wyda do końca 1999 roku ponad 25,5 mln zł na modernizację fabryki koncentratów spożywczych. Będzie to drugi etap inwestycji rozpoczętej po wejściu do firmy norweskiej spółki Rieber and Son.

Jeszcze w tym roku w Delekcie zacznie działać nowoczesne laboratorium badawcze.

Start z poślizgiem

Po przejęciu fabryki w styczniu 1997 roku przez norweski koncern Rieber and Son zarząd Delecty liczył, że uda się przeprowadzić modernizację fabryki w ciągu dwóch lat. Na realizację projektu potrzeba było 34 mln zł, które obiecał wyłożyć inwestor. Do tej pory Delecta zbudowała własną sieć dystrybucji opartą na patronackich hurtowniach w całym kraju. Stworzenie tego systemu kosztowało Delectę 8,5 mln zł. Zasadnicze zmiany w fabryce rozpoczęły się jednak z niemal rocznym opóźnieniem.

— Spodziewaliśmy się, że dzięki kapitałowi zagranicznego inwestora uda nam się szybciej zmodernizować fabrykę. W 1997 roku, czyli w pierwszym roku po przejęciu spółki przez firmę Rieber, zajęliśmy się zorganizowaniem systemu sprzedaży. Modernizację części produkcyjnej zaczęliśmy dopiero na początku 1998 roku — tłumaczy Ryszard Czepiel, prezes Delecty.

W nowych realiach

Rok trwały zmiany organizacji pracy. Trzeba było przystosować się do trybu pracy obowiązującego w innych zakładach Riebera.

— Wymieniamy sprzęt produkcyjny. W 2000 roku po modernizacji fabryki przyjdzie czas na budowę magazynów gotowych produktów — zapewnia Ryszard Czepiel.

Delecta ma w swojej ofercie około 200 produktów — deserów, szybkich dań charakterystycznych dla kuchni narodowych wielu krajów oraz słonych przekąsek. W ciągu dwóch lat firma wprowadziła do sprzedaży 32 nowe produkty i zwiększyła swoje udziały w rynku z 16 do 18 proc. Jest drugim, po Winiarach, krajowym producentem deserów. Poważnymi konkurentami Delecty są także CPC Amino oraz Dr Oetker.

8 proc. produkcji fabryka wysyła na Wschód. Prezes Delecty liczy się ze skutkami rosyjskiego kryzysu.