Deweloperski czar Polski powiatowej

  • Emil Górecki
opublikowano: 10-03-2014, 00:00

SprzedawanieMała konkurencja, niskie nakłady i stały popyt — to plusy niewielkich miast. Minusem jest płytki rynek.

Skierniewicki JHM Development i lubelska Wikana to firmy, które postawiły na budowę mieszkań w Polsce powiatowej. Choć obie zerkają w stronę większych miast, to tylko po to, by zrównoważyć ryzyko.

— W mniejszych miastach konkurujemy co najwyżej ze spółdzielniami mieszkaniowymi czy TBS-ami. Inwestycje są tam mniejsze, angażują więc mniejszy kapitał. Gdybyśmy chcieli zaistnieć w Warszawie, same koszty działek byłyby nieporównywalnie wyższe, nie mówiąc już o kosztach wyróżnienia się marketingowego — mówi Jerzy Mirgos, wiceprezes JHM Development.

Spółka chce sprzedać w tym roku ponad 200 mieszkań. Rozpocznie inwestycję w swoim pierwszym, dużym mieście — Katowicach. Doświadczenia ma z Rawy Mazowieckiej, Konina, Bełchatowa, Żyrardowa czy Brzezin. Wikana działa w południowo-wschodniej Polsce. Buduje i sprzedaje mieszkania nie tylko w Rzeszowie i Lublinie, ale także w Krośnie, Janowie Lubelskim czy Puławach. W zeszłym roku sprzedała 162 mieszkania.

— Zamierzamy wchodzić do nowych miast tego regionu, jak Przemyśl, Jarosław czy Tarnów, ale dla równowagi także do Warszawy — mówi Sławomir Horbaczewski, prezes Wikany.

Katarzyna Kuniewicz, szefowa działu badań firmy REAS, zauważa jeszcze jeden plus małych rynków.

— Są bardzo stabilne. Od kilku kwartałów obserwujemy silny wzrost na całym rynku, ale raczej nie w miastach powiatowych. Ale tam nie było też spektakularnego załamania w kryzysie — mówi Katarzyna Kuniewicz.

Dwie perspektywy

Sławomir Horbaczewski jeszcze do niedawna był wiceprezesem Marvipolu, dewelopera skoncentrowanego tylko na Warszawie.

— Wymagania klienta z Zamościa są bardzo podobne, jak z Warszawy. Młodzi ludzie, którzy są głównymi nabywcami mieszkań, są mobilni, porównują standardy i wiedzą, czego od dewelopera można wymagać. W mniejszych miastach tańszy jest grunt i wykonawstwo, choć już nie materiały. Plusem jest brak popytu spekulacyjnego. Tu nie kupuje się mieszkań, by zarobić, dlatego deweloper nie konkuruje mieszkaniami z rynku wtórnego, które sam wybudował dwa czy trzy lata temu — mówi prezes Wikany.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Obydwie firmy spodziewały się, że hurraoptymizm panujący na rynku kilka lat temu zaraził także miasteczka. Tak się jednak nie stało. — Popyt jest stabilny, ale mieszkania sprzedaje się nawet do dwóch lat po zakończeniu inwestycji. Dziś rozpoczynanie kolejnych inwestycji kalkulujemy ostrożniej — nie chcemy mieć w jednym mieście więcej niż 100 lokali w budowie.

Musimy więc szukać odpowiednich działek w kolejnych miastach — mówi Jerzy Mirgos.

Biznes niepoliczony Według GUS, w trzech pierwszych kwartałach 2013 r. deweloperzy wybudowali w Polsce 37,7 tys. mieszkań. Analitycy szacują, że 30-40 proc. powstało w miastach spoza sześciu-siedmiu głównych aglomeracji. Im mniejsze miasta, tym rynek mniej płynny i mniej interesujący dla deweloperów.

— Sprzedawanie mieszkań w małych miastach wymaga dużo więcej uwagi. To muszą być większe lokale, dobrze położone, z komórkami i dużymi balkonami. Ponieważ są duże, to ich wartość jest jednak na tyle wysoka, że konkurencyjne staje się wybudowanie domu. Z drugiej strony deweloperzy w małych miastach tworzą zupełnie nową jakość, często przez proste zabiegi, jak winda, podziemny garaż i spory balkon przebijają ofertę spółdzielni mieszkaniowych — mówi Katarzyna Kuniewicz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Polecane