Deweloperzy powalczą o Amazona

  • Emil Górecki
11-07-2013, 00:00

Rynek magazynów ciągnie handel tradycyjny, ale Prologis stawia też na e-handel, który szybko się rozwija.

Przez ostatnie trzy lata światowy handel internetowy co roku rósł o 18 proc., podczas gdy tradycyjny o 1,3 proc. Jak szacuje Cushman & Wakefield, Polska jest obecnie na 28. miejscu wśród najbardziej rozwiniętych rynków handlu internetowego na świecie. To wymusza zmiany w funkcjonowaniu tradycyjnych sklepów i sieci detalicznych, a jednocześnie utrudnia działanie centrom handlowym. Te zmiany sięgają głębiej, m.in. do logistyki i magazynów.

— Przeanalizowaliśmy, które segmenty rynku magazynowego są najbardziej perspektywiczne. Uznaliśmy, że to branża dóbr szybkozbywalnych (FMCG) oraz handel internetowy. Od czerwca 2012 r. wynajęliśmy im 190 tys. mkw. To 40 proc. wszystkich umów — mówi Bartosz Mierzwiak, wiceprezes dewelopera Prologis. Spodziewa się, że popyt z tych branż będzie spory z powodu zmian kapitałowych wśród dużych sieci handlowych, zmniejszania formatów sklepów, a także 25-30-procentowej dynamiki wzrostu handlu internetowego w Polsce. Wśród klientów z sieci handlowych przez ostatni rok udało mu się zachęcić Eko Holding i Tradis z grupy Eurocash. W Szczecinie zaś, poprzez firmę logistyczną Rhenus, umiejscowił magazyn dla niemieckiej sieci handlu wysyłkowego Limango, która należy do rodziny Otto (właścicielim.in. handlowego dewelopera ECE Projektmanagement). Około 70-80 proc. sprzedaży ma stąd trafiać do Niemiec, Austrii i Holandii. Kilka tygodni temu amerykański Amazon wynajął w Warszawie serwerownię i prawdopodobnie niedługo w sieci zadziała domena amazon.pl. Start handlu to też zapotrzebowanie na magazyny. Taki klient to nie lada gratka dla każdego z deweloperów magazynów. Amazon chce wynająć bardzo dużą powierzchnię w okolicach Wrocławia lub po czeskiej stronie granicy, prawdopodobnie na 10 lat. Spółka ma stąd obsługiwać Środkową Europę. Walka deweloperów już trwa.

— Spodziewamy się wejścia do Polski kilku sieci handlu internetowego z różnych kontynentów — twierdzi Bartosz Mierzwiak.

Niedawno w podwarszawskim Błoniu kilka tysięcy metrów wynajęła grupa Allegro.

— Handel detaliczny jest dziś zdecydowanym faworytem popytu na magazyny. Na razie e-handel generuje dodatkowy popyt na magazyny, bo wchodzą nowe spółki, a często niemieccy kupujący są obsługiwani na przykład ze Szczecina. W dłuższej perspektywie handel w sieci uszczupli tradycyjny. Dla deweloperów nie będzie to miało jednak dużego znaczenia — uważa Maciej Chmielewski, partner z działu magazynowego firmy Colliers.

Na razie internetowe sklepy wynajmują duże, centralne magazyny. Kiedy jednak sprawdzą, jak zadziała ich łańcuch dostaw, prawdopodobnie będą wynajmowały budynki mniejsze, ale bliżej miast.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Emil Górecki

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Deweloperzy powalczą o Amazona