Wbrew pozorom sytuacja deweloperów
notowanych na warszawskiej giełdzie w II kwartale nie poprawiała się znacząco. Z
właśnie opublikowanych wyników finansowych wynika, że mają problem z
poprawianiem marży brutto ze sprzedaży, co związane jest z ograniczoną liczbą
sprzedanych notarialnie mieszkań.
Lepiej jest na poziomie zysku netto, na który korzystnie wpływają na przykład
jednorazowe transakcje, czy przeszacowania wartości posiadanych nieruchomości.
Łączne przychody 9 dużych giełdowych deweloperów podniosły się w II kwartale do
915,1 mln zł z 912,2 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży spadł do
189,7 mln zł z 224,1 mln zł w II kwartale 2009 r., a czysty zarobek zwiększył
się do 142,8 mln zł z 41,1 mln zł rok wcześniej. Szczególne powody do
zadowolenia miał Budimex Nieruchomości, który znacząco poprawił wyniki finansowe
na każdym poziomie rachunku zysków i strat. Bardzo dobrze zaprezentował się
również LC Corp.
Artykuł dostępny dla subskrybentów i zarejestrowanych użytkowników
REJESTRACJA
SUBSKRYBUJ PB
Zyskaj wiedzę, oszczędź czas
Informacja jest na wagę złota. Piszemy tylko o biznesie
Poznaj „PB”
79 zł7,90 zł/ miesiąc
przez pierwsze 3 miesiące
Chcesz nas lepiej poznać?Wypróbuj dostęp do pb.pl przez trzy miesiące w promocyjnej cenie!
Wbrew pozorom sytuacja deweloperów
notowanych na warszawskiej giełdzie w II kwartale nie poprawiała się znacząco. Z
właśnie opublikowanych wyników finansowych wynika, że mają problem z
poprawianiem marży brutto ze sprzedaży, co związane jest z ograniczoną liczbą
sprzedanych notarialnie mieszkań.
Lepiej jest na poziomie zysku netto, na który korzystnie wpływają na przykład
jednorazowe transakcje, czy przeszacowania wartości posiadanych nieruchomości.
Łączne przychody 9 dużych giełdowych deweloperów podniosły się w II kwartale do
915,1 mln zł z 912,2 mln zł rok wcześniej. Zysk brutto ze sprzedaży spadł do
189,7 mln zł z 224,1 mln zł w II kwartale 2009 r., a czysty zarobek zwiększył
się do 142,8 mln zł z 41,1 mln zł rok wcześniej. Szczególne powody do
zadowolenia miał Budimex Nieruchomości, który znacząco poprawił wyniki finansowe
na każdym poziomie rachunku zysków i strat. Bardzo dobrze zaprezentował się
również LC Corp.
None
None
Sprzedaż niekoniecznie większa niż w I kwartale
Część notowanych na warszawskim parkiecie deweloperów w II kwartale wyraźnie
zwolniła jeśli chodzi o liczbę podpisywanych aktów notarialnych z klientami
(tylko w takiej formie sprzedane mieszkania uwzględnia się obecnie w
przychodach). I tak na przykład, Budimex Nieruchomości sprzedał w II kwartale
263 mieszkania wobec 372 mieszkań w trzech pierwszych miesiącach tego roku (bez
uwzględnienia rezygnacji). W przypadku Dom Development spadek był mniejszy i
wyniósł 30 lokali (330 wobec 360). Regres zanotował również JW. Construction. W
tym wypadku wyniósł kilkanaście mieszkań (270 w II kwartale wobec 286 w I
kwartale). Wzrost zanotowały natomiast Gant oraz Polnord. Znacząco wyniki w
segmencie sprzedaży mieszkań poprawił też LC Corp.
Z bieżących doniesień wynika, że miesiące wakacyjne dla niektórych firm były
bardzo udane. Polnord informował, że w sierpniu sprzedał 131 mieszkań. W całym
roku chce by było to ponad 800 sztuk. Na przyszły rok zakłada wyraźne
przyspieszenie, do 1400 lokali. Teraz ma w budowie 2000 mieszkań, a prace przy
400 kolejnych ruszą do końca roku. Gant w tegorocznych planach ma sprzedaż 1000
mieszkań. Budimex Nieruchomości w II kwartale w przedsprzedaży zbył 311
mieszkań. Przedsprzedaż w I kwartale wynosiła 181 sztuk. Spółka ma blisko 700
mieszkań w ofercie do sprzedania. Na koniec 2009 r. było to ponad 1300. JW.
Construction miał w budowie ponad 2600 mieszkań i blisko 600 lokali gotowych do
sprzedania.
Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
Marże topnieją
Jedynie Polnordowi udało się w II kwartale poprawić marżę brutto ze sprzedaży
w porównaniu z sytuacją, jaka miała miejsce rok wcześniej. W jego przypadku
podniosła się z 11,4% w II kwartale 2009 r. do 14,9% obecnie. Budimex
Nieruchomości odnotował zniżkę z 27,7% do 16,5%, JW. Construction z 29,5% do
27,4%, a Dom Development z 27% do 26,8%. Przy porównywaniu marż warto pamiętać,
że struktura sprzedaży poszczególnych deweloperów może różnić się miedzy sobą i
odmienne mogą być proporcje pomiędzy dochodami uzyskiwanymi z segmentu
mieszkaniowego i komercyjnego (duży udział dochodów z najmu wykazuje LC Corp,
typowymi deweloperami powierzchni komercyjnych są GTC, czy Echo).
Marża brutto ze sprzedaży obrazuje relację zysku brutto ze sprzedaży do
przychodów. Tym samym daje wyobrażenie o tym, o ile cena mieszkania przewyższa
koszty jego wybudowania (kupna gruntu, materiałów, robocizny). W sporym
uproszczeniu można przyjąć, że narzucane przez deweloperów marże są pochodną
popytu na mieszkania i konkurencji na rynku. Z danych za II kwartał widać, że
warunki do działania pozostawiają jeszcze wciąż wiele do życzenia. Tworzy to
jednocześnie korzystnie warunki do zakupu mieszkań.