Digitalizacja w Polsce przyhamowała

Małgorzata GrzegorczykMałgorzata Grzegorczyk
opublikowano: 2023-10-04 20:00

Wartość indeksu Digi, za pomocą którego Siemens bada zaawansowanie cyfryzacji firm produkcyjnych, spadła w przypadku średnich firm do 1,8 z 2,4 w 2022 r.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • Jak zaawansowane w digitalizacji produkcji są średnie firmy w Polsce
  • Jakie są różnice między sektorami
  • Jak średnie firmy wypadają na tle dużych
  • Jakie bariery i korzyści w digitalizacji wymieniają przedsiębiorcy
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

W czwartym raporcie Digi Index publikowanym przez Siemensa wskaźnik dla średnich firm spadł z 2,4 do 1,8.

– Nie należy tego odczytywać jako porażki czy oznaki stagnacji transformacyjnej w przemyśle produkcyjnym w Polsce. Pewne projekty, które były wdrażane we wcześniejszych latach, w tym roku naturalną koleją rzeczy zostały zakończone. Transformacja cyfrowa jest bowiem długofalowym i wielofazowym procesem, w którym niektóre etapy przebiegają stosunkowo szybko i łatwo, a inne są bardziej wymagające i zabierają więcej czasu. Ważne, aby pamiętać, że miarą sukcesu nie jest jedynie wzbogacenie infrastruktury firmy o nowoczesne sprzęty i rozwiązania technologiczne. Udana transformacja cyfrowa wymaga holistycznego podejścia, zaangażowania wszystkich działów firmy i rozłożenia całego procesu na lata – tłumaczy Łukasz Otta, dyrektor ds. transformacji cyfrowej w Siemens Polska.

Digitalizacja dużych firm (powyżej 250 pracowników), która została w tym roku zbadana po raz pierwszy, wynosi 2,7. To rezultat znacznie wyższych niż w MŚP budżetów i czerpania międzynarodowych doświadczeń.

– Dzięki dużym firmom Polska nadrabia dystans do europejskich prymusów cyfrowych, a rodzima gospodarka staje się bardziej zrównoważona, stabilna i odporna na kryzysy, co zwiększa jej konkurencyjność i przyciąga inwestorów. Ankietowani widzą w transformacji cyfrowej szansę na oszczędność pieniędzy, czasu i zasobów, wzrost wydajności, zwiększenie bezpieczeństwa i odporności na zakłócenia. Coraz częściej podkreślają także rolę cyfryzacji w skutecznej redukcji emisji dwutlenku węgla. Wzrost Digi Indexu postępuje jednak zbyt wolno, zwłaszcza w przypadku średnich firm, które stanowią trzon polskiej gospodarki. A cyfrowi liderzy Europy również nie próżnują i wciąż się rozwijają, przez co nieustannie musimy ich gonić – dodaje Maciej Zieliński, CEO Siemens Polska.

Indeks ma skalę od 1 do 4 i im wyżej (im wyższy, tym większa digitalizacja). Bada sześć obszarów cyfryzacji: planowanie strategiczne, organizacja i administracja, integracja systemów, produkcja i działanie operacyjne, zarządzanie danymi oraz zastosowanie procesów cyfrowych. Badanie wykonano wśród 150 średnich i dużych firm z sektorów: żywność i napoje, chemia i farmacja, motoryzacja oraz produkcja maszyn.