Digitalizacja wypełni naczepy

opublikowano: 13-09-2020, 22:00

Ponad połowa ciężarówek w UE nie jest wykorzystywana optymalnie. Przewoźnicy liczą na cyfrowe narzędzia.

Według American Transportation Research Institute około 20 proc. odległości pokonywanej przez kierowców ciężarówek na świecie nie generuje przychodów. Rzeczywista liczba nierentownych tras może być jeszcze wyższa. Europejski system przewozów również mierzy się z problemami wydajności pojazdów ciężarowych.

Wożenie powietrza:
Wożenie powietrza:
Aż jedna czwarta ciężarówek jeżdżących po UE ma puste przebiegi, w ponad połowie przestrzeń ładunkowa nie jest wykorzystana optymalnie.
Fot. Bloomberg

Kto pierwszy, ten lepszy

Efektywność transportu drogowego to podstawa, gdyż to on odpowiada za 76,7 proc. całego przewozu ładunków w UE. Dlatego w najbliższej przyszłości to właśnie wzrost wydajności w operacjach transportowo-spedycyjnych, skuteczna analiza danych oraz sprawne reagowanie na zmiany w sektorze TSL będą kluczowe, by przewoźnik zachował konkurencyjność.

— Rynek ewoluuje i coraz częściej będziemy mieć do czynienia z transportem 4.0. Dlatego nie cena, ale elastyczność, sprawność działania i umiejętne zarządzanie taborem będą miały znaczenie przy wyborze firmy do współpracy. Ponadto firmy, które jako pierwsze znajdą źródła nieefektywności w zarządzaniu flotą, spowodowanej niewykorzystywaniem narzędzi cyfrowych do planowania zleceń, będą wygrane. Z uwagi na niskie ceny frachtów staną się bardziej konkurencyjne na rynku międzynarodowych przewozów drogowych niż te, które będą tkwić w starym offline’owym modelu — wyjaśnia Tomasz Czyż, ekspert Grupy Inelo.

Wyzwanie będzie jeszcze większe, gdy wejdzie w życie pakiet moblilności. Zapisany w nim obowiązek regularnego powrotu do kraju — siedziby firmy może dodatkowo zwiększyć liczbę „pustych przebiegów”.

Cyfrowe lekarstwo

Na nieefektywność jest rada — cyfryzacja. Raport PwC „Transport przyszłości” wskazuje, że ponad połowa przedstawicieli sektora przewozów drogowych jest przekonana, że digitalizacja pozwoli im zwiększyć przychody. W najnowszym raporcie European Road Transportation Survey 2020 czytamy, że aż 74 proc. respondentów — przewoźników, kierowców i spedytorów — wskazuje na cyfryzację jako główny motor rozwoju ich biznesu. Kooperacja między zleceniodawcami a przewoźnikami, automatyzacja przesyłania dokumentów, komunikacja z kierowcami oraz transparentność w realizowaniu operacji — to główne i najczęściej wskazywane zalety stosowania narzędzi informatycznych używanych w przedsiębiorstwach transportowo-spedycyjnych. Przewoźnicy i kierowcy duże nadzieje wiążą też z szybką analizą danych, które są podstawą podejmowania trafnych decyzji biznesowych. Dzięki niej mogą zaoszczędzić czas i pieniądze.

— Digitalizacja transportu zaczyna już być rozumiana jako nowy model prowadzenia biznesu w międzynarodowym środowisku przewozów drogowych i staje się koniecznym elementem walki konkurencyjnej. Rodzimi przedsiębiorcy przekonują się do niej stopniowo. Jako pierwszy krok wybierają takie rozwiązania, które już teraz ułatwiają im realizowanie frachtów, zapewniając bieżący wgląd w status wykonywanych zleceń. W dłuższej perspektywie dostrzegają szansę w automatyzacji skomplikowanych procesów, która wyeliminuje błędy popełniane przez ludzi — mówi Magda Magnuszewska, prezes Grupy Inelo.

Z ankiety European Road Transportation z lipca 2020 r. wynika, że na efektywność operacji transportowych i wydajność ciężarówek wpływa czas oczekiwania na załadunek i rozładunek, sprawne kontraktowanie kolejnych zleceń uwzględniające dostępność pojazdów oraz skala biurokracji. Istotna jest także szybkość aktualizacji przebiegu zlecenia i możliwość wiarygodnego przewidywania momentu przyjazdu do wyznaczonej lokalizacji. Według dostępnych wyliczeń 25 proc. pojazdów w transporcie towarów notuje puste przebiegi. Natomiast aż 54 proc. załadowanych tirów jeżdżących w granicach państw UE jest wykorzystywane nieoptymalnie.

— W przyszłości nie cena, ale wydajność i umiejętność analizowania danych i podejmowania rentownych decyzji przy wsparciu narzędzi IT będzie kluczem do sukcesu — podkreśla Tomasz Czyż.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane