
– W samym Wrocławiu zatrudniamy około 4 tys. osób o 50 narodowościach, więc tworzenie środowiska, w którym ludzie czują się doceniani i akceptowani, jest dla nas szczególnie ważne – mówi Katarzyna Dziemianko, competence development manager.
– Wierzymy, że takie środowisko pracy umożliwia osiąganie świetnych wyników biznesowych. Zależy nam też na tym, aby wzmacniać wizerunek Nokii jako marki, dla której różnorodność i inkluzywność są nieodłącznymi elementami kultury organizacyjnej, zarówno wśród pracowników, jak i w jej otoczeniu – przekonuje Taras Lukaniuk, dyrektor Europejskiego Centrum Oprogramowania i Inżynierii Nokia we Wrocławiu.

Wzmacnianiu takiego wizerunku firmy, poprzez rozpowszechnianie wśród pracowników (i nie tylko) zrozumienia i akceptacji dla wartości z tym związanych, służył program Inclusion & Diversity. W jego ramach od maja 2020 do września 2021 wrocławski oddział Nokii przeprowadził aż 11 różnych działań.
W programie ważny był aspekt komunikacji interpersonalnej. Działania były skierowane do pracowników, którzy chcieli się nauczyć, jak komunikować się z szacunkiem, nie tylko w kontakcie bezpośrednim, ale też w social mediach. Inicjatywy polegały m.in. na publikowaniu i promowaniu prostych, animowanych wskazówek, jaka powinna być komunikacja między pracownikami, żeby była efektywna, a zarazem bardziej empatyczna i przemyślana.
Innym przykładem jest webinar, który służył zapoznaniu pracowników z tematyką tranzycji płciowej. Odbył się w czerwcu, podczas Pride Month, a udział w nim wzięli: osoba transpłciowa, psycholog specjalizujący się w temacie tranzycji i menedżer Nokii, który zaangażowany był w temat transpłciowości.
Na uwagę zasługuje bardzo ciekawy pomysł na komunikację programu, która została oparta na porównaniu działania ludzkiego mózgu do nawigacji GPS.
– Odwoływaliśmy się do tego, że mózg, aby pomóc nam odnaleźć się w rzeczywistości, tworzy mapy. Zdarza się jednak, że stosuje błędne skróty myślowe, które mogą poprowadzić nas w złym kierunku, np. tworząc nieuświadomione nastawienia w stosunku do jakiejś grupy społecznej. Podejmowanie optymalnych decyzji, które nie będą skutkiem nieuświadomionych błędów poznawczych, wymaga odświeżania perspektyw i sposobów myślenia. Celem programu „Inclusion & Diversity Free Map Update” było zapewnienie „aktualizacji tych map” – tłumaczy Aleksandra Bania, inclusion & diversity project manager.