DKPT Cargo poszerza ofertę przewozów

Małgorzata Zdunek
opublikowano: 2001-01-05 00:00

DKPT Cargo poszerza ofertę przewozów

Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo wspólnie z PS Trade Trans uruchomiła nowe przewozy towarowe w tzw. systemie ACTS. Cargo posiada obecnie 20 przeznaczonych do tego platform kolejowych. Katowicki sektor PKP spodziewa się, że w 2001 r. przewiezie w ten sposób około 0,5 mln ton ładunków.

Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych Cargo z Katowic wspólnie z Przedsiębiorstwem Spedycyjnym Trade Trans z Warszawy poszerzyła ofertę przewozów towarowych o transport w tzw. systemie ACTS, który polega na połączeniu transportu kolejowego z drogowym.

Pierwsze już są

Wagony do przewozów w systemie ACTS powstały z przebudowy posiadanych przez PKP platform. Prace przygotowawcze wykonała Fabryka Wagonów w Ostrowie Wielkopolskim oraz Fabryka Wagonów Gniewczyna.

Janusz Mincewicz, rzecznik DKPT Cargo, nie chce jednak ujawnić kosztów modernizacji, tłumacząc to tajemnicą handlową. Katowicki sektor PKP zwiększył do 20 liczbę platform kolejowych, które służą do transportu pojemników w systemie ACTS.

— Są to pierwsze tego typu wagony w dyspozycji PKP. Ich ładowność wynosi 55 ton. Są wyposażone w trzy obrotowe ramy, które umożliwiają zamocowanie pojemników — mówi Janusz Mincewicz.

Obecnie trwają próbne przewozy pojemników transportowych, odbywające się na trasie Dobroszyce-Mielec-Dobroszyce.

Może konkurować

W pojemnikach transportowych mogą być przewożone surowce sypkie, takie jak węgiel czy koks.

— W systemie ACTS pojemniki z towarem są dowożone samochodami do stacji nadania, gdzie są ładowane na platformę kolejową. Po dotarciu do stacji docelowej są przeładowywane na samochody i dowożone do odbiorcy. Załadunek i wyładunek ma trwać nie dłużej, niż kilka minut. Szacuję, że w tym systemie uda nam się przewieźć w 2001 r. około 0,5 mln ton ładunków — wyjaśnia Janusz Mincewicz.

Jego zdaniem, system ACTS nie wymaga budowy terminali — wystarczy utwardzony pas manewrowy szerokości 10 m.

— Tego typu przewozy są znane i stosowane w Europie Zachodniej, głównie w Szwajcarii, Holandii i Niemczech, gdzie najczęściej wywozi się w ten sposób odpadki komunalne z dużych miast. Mogą one konkurować z transportem samochodowym — uważa Janusz Mincewicz.