Ten rok okazał się trudnym sprawdzianem dla handlu detalicznego. Spadek nastrojów konsumenckich przekładający się na niższą od oczekiwań sprzedaż oraz rosnące koszty operacyjne mocno uderzyły w marże wielu graczy. Część firm zdecydowała się na śmielsze ruchy strategiczne, w tym agresywną politykę cenową, aby przyciągnąć klientów coraz ostrożniej planujących wydatki. O tytuł najtańszego z najtańszych ostro walczą zwłaszcza dyskontowe sieci Lidl i Biedronka.
Dyskont kontra dyskonty
Odpowiedzią Auchan na rynkowe wyzwania było uruchomienie pod koniec 2024 r. testów formatu dyskontowego pod szyldem Atac Hiper Discount by Auchan. Brand pojawił się w kwietniu tego roku w Rumunii, a teraz dotarł do Polski. Koncept pozwala klientom, zarówno indywidualnym, jak i biznesowym, uzyskać rabaty w zależności od wielkości zakupów – im bardziej wypchany koszyk, tym bardziej przeceniony. Obecnie dwa pilotażowe hipermarkety Atac Hiper Discount by Auchan działają w Zabrzu i Poznaniu.
– Debiut konceptu Atac Hiper Discount by Auchan pasuje do naszej strategii, bo od lat konsekwentnie realizujemy politykę niskich cen. W tej kwestii nic się nie zmienia, to nasz priorytet. Jesteśmy regularnie uznawani za najtańszą sieć przez niezależne agencje badawcze. Pomaga nam w tym rozwijana cały czas marka własna Pewni Dobrego, która obejmuje już ponad 213 kategorii, ale też wiele różnego rodzaju innych działań, które mają zapewnić konsumentom jakościowe produkty w niskiej cenie. Przykładowo: we wrześniu podjęliśmy decyzję o obniżeniu cen benzyny na naszych stacjach – mówi Alexandre Saussard, prezes Auchan Polska.
Razem raźniej
Presja cenowa doprowadziła w tym roku także do utworzenia przez Auchan sojuszu zakupowego z siecią Intermarché. Wspólny projekt ma wzmocnić ich pozycję w negocjacjach z producentami. Są one kluczowe, bo w sektorze handlu koszty zakupu produktów od dostawców zwykle stanowią ponad 80 proc. całkowitych wydatków operacyjnych.
– Jesteśmy przekonani, że współpraca Auchan i Intermarché przyczyni się do rozwoju rynku, przynosząc korzyści wszystkim zaangażowanym stronom. Zyskamy nowe perspektywy rozwoju, a polscy konsumenci będę mieli dostęp do szerokiego asortymentu w jeszcze bardziej konkurencyjnych cenach – podkreśla Alexandre Saussard.
Szef polskiego oddziału Auchan zaznacza, że jego sieć nie tylko optymalizuje koszty, ale także inwestuje w rozwój. Informuje, że rokrocznie niemal połowa zysku EBITDA przeznaczana jest na renowację sklepów, unowocześnianie wyposażenia i otwieranie nowych lokalizacji. Największą inwestycją jest obecnie budowa w pełni zrobotyzowanego centrum dystrybucyjnego w Wilczej Górze pod Warszawą, którego otwarcie zaplanowano na przyszły rok. Obiekt ma usprawnić obsługę e-commerce. Oferta online obejmuje 20 tys. produktów, a po otwarciu centrum dystrybucyjnego w Wilczej Górze asortyment dwukrotnie się powiększy. Ponadto w kwietniu firma uruchomiła nową platformę e-commerce. Powstała we współpracy z brytyjską firmą Ocado, specjalizującą w automatyzacji logistyki dla e-grocery.
2025 r. przyniesie także intensyfikację działań w zakresie transformacji energetycznej sieci.
– Dywersyfikacja i rozbudowa portfela źródeł odnawialnej energii są dla nas strategicznym priorytetem. Inwestycje w fotowoltaikę mają zapewnić niezależność energetyczną i stabilne koszty operacyjne – podkreśla prezes Auchan Polska.
Sklepów przybywa
Sieć zamknęła zeszły rok z przychodami na poziomie 11,47 mld zł, czyli o 3 proc. wyższymi niż przed rokiem. Tymczasem główni konkurenci - dyskonty Biedronka, Dino i Lidl - zwiększyli sprzedaż dwucyfrowo. Bieżących danych francuska sieć na razie nie podaje.
Na całym świecie Auchan ma już blisko 3,5 tys. sklepów, z czego 221 w Polsce. To 72 hipermarkety i 52 supermarkety (w obu formatach działają zarówno punkty własne, jak i franczyzowe), 96 sklepów Easy Auchan (w partnerstwie ze stacjami paliw BP) oraz jeden sklep autonomiczny Auchan Go.
– Otwieramy kolejne sklepy, zwłaszcza na południu Polski. W ostatnich tygodniach otworzyliśmy cztery supermarkety: w Tarnobrzegu, Rabce-Zdroju, Kielcach i Warszawie. W pierwszej połowie 2025 r. mamy zaplanowane otwarcia 10 supermarketów oraz ponad 30 sklepów Easy Auchan. Z kolei Auchan Go stanowi dla nas swoiste laboratorium, które pozwala nam uczyć się, jak łączyć nowe technologie z jeszcze lepszą obsługą i dostępnością dla klientów. Wciąż jesteśmy na etapie testowania tego formatu i wyciągania wniosków – mówi Alexandre Saussard.
Auchan modernizuje także istniejące sklepy. Proces remodelingu, zapoczątkowany w placówce w Piasecznie, obejmuje m.in. wprowadzanie bardziej kompaktowych formatów. Sieć stawia również na specjalne strefy tematyczne, takie jak home & deco, bio czy sezonowa, które mają zwiększać atrakcyjność sklepów.
Branża handlowa ma za sobą trudny rok. Spadek wolumenów sprzedaży i kurczący się popyt klientów, którzy coraz częściej poszukują tańszej alternatywy, to tylko niektóre wyzwania, z jakimi musieli się zmierzyć detaliści. W obliczu rosnącej wrażliwości na cenę na znaczeniu zyskuje także ocena relacji jakości do ceny produktów. To sprawia, że zyskują marki własne - zdobywają coraz większy udział w rynku w różnych kategoriach produktowych i ten trend się nasila.
Od 2023 r. obserwujemy również silny powrót konsumentów do sklepów stacjonarnych, co kontynuowane było także w 2024 r. Dlatego tak istotne staje się utrzymywanie spójnych doświadczeń omnichannelowych, bo konsumenci mają teraz więcej opcji zakupowych niż kiedykolwiek wcześniej. W miarę jak ich wymagania rosną, na znaczeniu zyskuje personalizacja oferty i komunikacji. Ostatnie lata to także okres intensywnych inwestycji w rozwój aplikacji mobilnych, co dodatkowo podsyca rywalizację o uwagę klientów.