Dla kogo niższe marże kredytów hipotecznych?

opublikowano: 24-07-2009, 14:58

Trudne zadanie stoi przed szukającymi tanich kredytów mieszkaniowych. Banki nie chcą obniżać marż kredytowych. Nieliczni wychylają się z promocjami, ale tylko dla klientów, którzy zwiążą się z bankiem dodatkowymi produktami.

Rynek kredytów hipotecznych przeżywa marazm. Akcja kredytowa zwalnia regularnie od końca ubiegłego roku. Mało kto liczy na tani kredyt we frankach szwajcarskich, bo oferta w tej walucie została mocno zredukowana. Rekordy popularności biją jedynie kredyty z rządową dopłatą, ale i w ich przypadku ostatnio słyszymy głównie o rosnących marżach.

Złudne nadzieje

W ubiegłym tygodniu promocyjną ofertą kredytów hipotecznych zaskoczył Nordea Banku. Klienci mogą liczyć na marżę niższą nawet o 1 punkt procentowy. Warunek? Po pierwsze bank wymaga założenia rachunku osobistego z kartą debetową oraz przelewania na konto wynagrodzenia. Drugim warunkiem jest ubezpieczenie kupowanej nieruchomości w STU Ergo Hestia. Klienci, którzy zdecydują się na wzięcie udziału w promocji, zwiążą się z bankiem oraz towarzystwem ubezpieczeniowym na długie lata. Warto również dodać, że jeszcze dwa miesiące wcześniej Nordea Bank zafundował podwyżkę marż kredytów złotowych. Promocyjny kredyt, zaciągnięty w lipcu, może okazać się więc niewiele tańszy od kredytu ze standardowej oferty, zaciągniętego w maju.

Swoją promocją Nordea Bank nie wywołał niestety żadnej reakcji łańcuchowej wśród banków. Sytuacja na rynku właściwie nie uległa zmianie. W tym samym czasie o zmianach w tabeli marż i prowizji poinformował Bank Ochrony Środowiska. Tam również była mowa nawet o 1 punkcie procentowym, jednak na niekorzyść klientów. BOŚ zwiększył marże kredytów i zmienił formułę naliczania oprocentowania.

W obcej walucie czy z dopłatą?

Oczy potencjalnych kredytobiorców skierowane są w program Rodzina na Swoim. Rządowe dopłaty wydają się rekompensować klientom wysokie marże. Zainteresowanie kredytami chyba przerosło oczekiwania samych banków. Jednak wraz ze wzrostem popularności rosną i marże. Oznacza to, że oszczędności, wynikające z niższej przez 8 lat raty, mogą okazać się pozorne przy tak wysokim oprocentowaniu, jakie obecnie proponują niektóre banki.

Z kolei osoby, które czekają na atrakcyjną ofertę kredytów we frankach szwajcarskich, ulubioną walutę większości kredytobiorców, mogą jedynie pomarzyć. Zaledwie kilka banków oferuje jeszcze kredyt hipoteczny denominowany w szwajcarskiej walucie. Nawet rekordowo niskie stopy procentowe w Szwajcarii nie wynagrodzą klientom wysokich marż oraz wyśrubowanych warunków, jakie trzeba spełnić, by ubiegać się o ten kredyt. Miejsce kredytów we frankach już wkrótce może zająć kredyt w euro.

Tomasz Jaroszek
Comperia.pl

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane