Do 2010 r. spożycie alkoholu w Polsce wzrośnie do 8,9 l/o

Polska Agencja Prasowa SA
opublikowano: 04-04-2005, 13:36

Do 2010 roku spożycie alkoholu w Polsce wzrośnie do 8,9 l na osobę z 8,6 l szacowanych na ten rok - wynikaz raportu dotyczącego polskiego rynku spirytusowego, przygotowanego przez CASE - Doradcy Inwestycyjni. Zdaniem ekspertów CASE, na krajowym rynku pozostanie 5-6 dużych producentów spirytusu, a obok nich producenci wyrobów niszowych.

Do 2010 roku spożycie alkoholu w Polsce wzrośnie do 8,9 l na osobę z 8,6 l szacowanych na ten rok - wynikaz raportu dotyczącego polskiego rynku spirytusowego, przygotowanego przez CASE - Doradcy Inwestycyjni. Zdaniem ekspertów CASE, na krajowym rynku pozostanie 5-6 dużych producentów spirytusu, a obok nich producenci wyrobów niszowych.

    "Obecnie ośmiu producentów kontroluje ok. 85 proc. rynku. Spodziewamy się dalszej konsolidacji" - poinformował na poniedziałkowej konferencji prasowej ekspert CASE Jarosław Osiak. Przedstawiciele CASE oceniają, że potencjał krajowego rynku jest bardzo duży. Jak dotąd nie udało się jednak wypromować silnejmarki, która byłaby dobrze rozpoznawalna na międzynarodowym rynku.

    Ich zdaniem, poprawa sytuacji firm z branży, spowodowana głównie obniżką akcyzy w 2002 roku o 30 proc., a także zwiększeniem sprzedaży zagranicznej, daje szansę na trwałe odzyskanie pozycji na rynku.

    "Zmiana stawki akcyzy w 2002 roku przyniosła szereg pozytywnych elementów, przede wszystkim spadek sprzedaży z nielegalnych źródeł, poprawę kondycji finansowej przemysłu spirytusowego i zwiększenie wpływów do budżetu" - powiedziała Magdalena Rokicka z CASE.

    Według raportu, jeszcze w 2000 roku średni udział wydatków na podatki i opłaty przedsiębiorstw produkujących alkohol destylowany i jego przetwory stanowił 77 proc. kosztów. W roku 2004 było to 69 proc.

    Przedstawiciele CASE oceniają, że obecna wysokość akcyzy daje już możliwość rentownego funkcjonowania sektora, mimo że obciążenie tym podatkiem w Polsce jest wyższe, niż w innych krajach (od stycznia akcyza wynosi 4 tys. 550 zł za hektolitr czystego spirytusu, do końca 2004 r. było to 4 tys. 400 zł).

    Nie ma jeszcze danych firm spirytusowych za cały 2004 rok. Po trzech kwartałach zysk netto branży wyniósł 219,8 mln zł, a przychody 3,8 mld zł. W latach 2000-2003 produkcja napojów alkoholowych destylowanych była jeszcze nierentowna.

    Wśród pierwszej dziesiątki marek w światowym rynku wódki nie ma produktów polskich. Dopiero na 11. miejscu znalazł się Absolwent Polmosu Białystok, na 14. Bols Vodka Remy Cointreau, na 21. Żołądkowa Gorzka z Polmosu Lublin, na 24. Soplica z Bolsa, na 26. Żubrówka Polmosu Białystok, a na 29. Wyborowa Pernod Ricard.

    W 2003 roku struktura spożycia alkoholu w Polsce wyglądała następująco: piwo - 44 proc., wyroby spirytusowe - 40 proc. i wino ok. 16 proc. Dla porównania w 1998 roku wyroby spirytusowe stanowiły 44 proc. spożywanych alkoholi, piwo 40 proc., a wino, podobnie jak rok temu, 16 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Gospodarka / Do 2010 r. spożycie alkoholu w Polsce wzrośnie do 8,9 l/o