Do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. rynku

  • PAP
opublikowano: 12-04-2021, 12:19
aktualizacja: 12-04-2021, 12:22

Format parków handlowych mimo pandemii nadal się rozwija, ciągu ostatnich 20 lat ich udział w całej puli obiektów zakupowych w kraju wzrósł z 6 proc. do 15 proc. - wynika z danych CBRE. Według ekspertów CBRE do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. całej przestrzeni zakupowej w Polsce.

Adobe Stock

Według opublikowanej w poniedziałek informacji CBRE, całkowita powierzchnia handlowa w Polsce wynosi obecnie niemal 12,8 mln mkw. Centra handlowe stanowią 83 proc. całej puli. Parki handlowe są na drugim miejscu, z udziałem 15 proc. i zajmowaną przestrzenią 1,97 mln mkw. Podium zamykają centra wyprzedażowe (outlety), których udział w całkowitej powierzchni handlowej wynosi obecnie 2 proc.

Firma wskazuje, że zdecydowana większość istniejących parków handlowych powstała w ciągu ostatnich 10 lat (ok. 1,43 mln mkw.), ale tylko w 2020 roku ten rynek powiększył się o ponad 200 tys. mkw. takiej powierzchni. Prognozy na kolejne lata również są bardzo obiecujące - segment będzie się stabilnie rozwijał i do 2030 r. może stanowić 28 proc. całego rynku.

"W ostatnich latach obserwowaliśmy wzrost znaczenia parków handlowych jako produktu inwestycyjnego. Liczba transakcji stopniowo rosła, a niektórzy inwestorzy zaczęli się specjalizować wyłącznie w tym formacie. Pandemia Covid-19 wzmocniła pozycję parków handlowych' - wskazał szef działu zarządzania nieruchomościami w CBRE Piotr Karpiński.

Dodał, że zainteresowanie inwestorów tym formatem, szczególnie obiektami z operatorem spożywczym, przybrało na sile. "Stopy kapitalizacji dla dobrze skomercjalizowanych parków handlowych wynoszą najczęściej od ok. 8 proc. do nieco powyżej 9 proc., w dużych ośrodkach miejskich mogą osiągać poziom poniżej 8 proc." - podał.

Według CBRE, z biegiem lat i rosnącym nasyceniem powierzchnią handlową w największych miastach, deweloperzy zaczęli dostrzegać potencjał mniejszych ośrodków miejskich i potrzeby ich mieszkańców, którym brakowało nowoczesnej i komfortowej przestrzeni handlowej w swoim mieście.

W 2000 roku na rynku nowoczesnej powierzchni handlowej dominowały aglomeracje z udziałem 78 proc. w ówczesnej podaży. W 2010 roku podaż w aglomeracjach stanowiła już 61 proc. całkowitej powierzchni, a 10 lat później - 55 proc. W trakcie tych 20 lat udział podaży w małych i średnich miastach niemal się potroił - wskazano.

Jak dodał Karpiński, wkrótce rynek zasili 170 tys. mkw. nowej powierzchni w formacie parków handlowych. Z tego zdecydowana większość, bo 80 proc. powstanie właśnie w małych miastach, których liczba mieszkańców nie przekracza 100 tys.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane