Do działań za granicą potrzeba pomysłu

Marcin Złoch
03-12-2003, 00:00

Polskie firmy dystrybucyjne poza krajem koncentrują się na zaawansowanym sprzęcie i są traktowane przez producentów jako przyczółki na przyszłość.

W pewnym momencie rozwoju firmy dystrybucyjne, jak wszystkie inne, poszukują nowych dróg rozwoju. Może to być ekspansja na zagraniczne rynki.

— Sprzedawać można gdziekolwiek, ale trzeba mieć kontrakt z dostawcą. A nie wierzę, żeby polski dystrybutor dostał od producenta znaczący kontrakt na inny rynek. Ale brokerem za granicą polska spółka może z powodzeniem być — uważa Andrzej Sobol, dyrektor zarządzający ABC Data.

Wbrew dostawcy

Dostawcy produktów niezbyt przychylnie patrzą na eksport prowadzony przez dystrybutorów. Nie przeszkadza to zatrudniać polskim firmom przedstawicieli np. na Ukrainie.

— Nasze doświadczenia eksportowe pokazują, że sprzedaż za granicą ma swoje uzasadnienie i udział eksportu w obrotach stale rośnie. Opłaca się nam zatrudniać menedżera ds. eksportu i lokalnych przedstawicieli handlowych — informuje Dariusz Rochman, członek zarządu AB.

Na obcej ziemi

Veracomp jest obecny w kilku krajach południowej i wschodniej Europy. Także spółka Action rozszerzyła działalność, tyle, że o rynki zachodnie. Posiada od 2001 roku oddział w Szwajcarii i od roku w Niemczech, i ma plany rozwoju.

— Obecnie szwajcarska spółka generuje obroty rzędu 70-85 mln zł, przy 1-2 mln zł zysku. Jednak dodatni wynik finansowy osiągnęliśmy po 1,5 roku, głównie ze względu na wyższe koszty działalności i specyfikę rynku. Tam klienci kupują sprzęt najdroższy. W Niemczech do zysku dojdziemy szybciej, z racji doświadczenia. Co do Wschodu — to nie mamy doświadczeń i raczej nie będziemy brali tego kierunku pod uwagę, ale Czechy i Słowacja leżą w sferze naszych zainteresowań — twierdzi Kajetan Wojtkiewicz, wiceprezes Action.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Złoch

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Technologie / Do działań za granicą potrzeba pomysłu