Do wzięcia 80 mln zł na ekotransport

opublikowano: 22-03-2013, 00:00

Nowa szansa na granty. W „Gazeli” zastrzyk pieniędzy czeka na projekty, które obniżą zużycie energii i paliw w komunikacji miejskiej.

Jak zachęcić gminy do niskoemisyjnego transportu? W wielu przypadkach jedyną możliwością są dotacje. Szansę na nie daje nowa inicjatywa „Gazela” zorganizowana w ramach programu priorytetowego „System zielonych inwestycji”. W puli premierowego konkursu jest 80 mln zł. Wnioski od projektodawców przyjmuje Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (NFOŚiGW).

Zobacz więcej

FOT. BLOOMBERG

— O pieniądze mogą się ubiegać gminy miejskie i spółki komunalne, które wykonują ich zadania związane z lokalnym transportem zbiorowym. Beneficjentami mogą być też inne podmioty świadczące tego typu usługi dla gmin — mówi Aleksandra Kopcińska, koordynator programu z departamentu ochrony klimatu NFOŚiGW. Celem konkursu jest ograniczenie, a nawet uniknięcie emisji dwutlenku węgla. Dlatego granty dostaną przedsięwzięcia, które zakładają zmniejszenie zużycia energii i paliw w miejskiej komunikacji.

— Wsparcie pójdzie na powiększenie taboru. Chodzi o zakup nowych autobusów hybrydowych zasilanych gazem CNG i szkolenie kierowców z obsługi nowych pojazdów — to działania konieczne do otrzymania dotacji.

Poza tym projekty mogą zakładać dodatkowe elementy dotyczące infrastruktury i zarządzania, takie jak zmodernizowane lub nowe stacje obsługi tankowania niskoemisyjnych pojazdów — wymienia Aleksandra Kopcińska. Na liście dodatkowych działań jest też wprowadzenie w życie systemów zarządzania transportem miejskim, modernizacja lub budowa tras rowerowych, bus pasów i parkingów Parkuj i Jedź. Minimalny koszt całkowity przedsięwzięcia nie może być niższy od 8 mln zł (wyjątek: gdy został zmniejszony w wyniku przeprowadzonych procedur przetargowych). Wnioskodawcy mają szansę na zwrot wydatków do nawet 100 proc. Spółka miejska może otrzymać dofinansowanie w formie rekompensaty, jako pomoc regionalną lub de minimis. Wysokość wsparcia regionalnego zależy od regionu i wynosi od 30 proc. do 50 proc. Natomiast de minimis ograniczona jest tylko kwotowo i w sektorze transportu nie może przekroczyć 100 tys. EUR na firmę w ciągu trzech lat. Jeden podmiot może złożyć tylko jeden wniosek. W przyszłym roku organizatorzy wypłacą dla najlepszych projektów 32 mln zł, a w 2015 — 48 mln zł.

2.04

Tego dnia o godz. 15.30 mija termin składania wniosków w naborze.

Więcej informacji:

Aleksandra Kopcińska, Mariusz Przeczka, NFOŚiGW

(22) 45-95-804, 45-95-825

http://www.nfosigw.gov.pl/system-zielonych-inwestycji---gis/konkursy/

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sylwester Sacharczuk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu