Czytasz dzięki

Dobra spółka to także dobre akcje

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Dystrybutorzy farmaceutyczni stracili zapał do giełdy, ale giełda nie straciła zapału do dystrybutorów. Eksperci docenili poprawiające się wskaźniki Neuki

Było ich trzech, został jeden — i ten jeden ma się bardzo dobrze. Na warszawskiej giełdzie przez lata notowane było trio największych dystrybutorów farmaceutycznych w Polsce: Farmacol, Pelion i Neuca. Pierwszy w nich z GPW wycofał się po wezwaniu i przymusowym wykupie akcji na początku 2017 r.

Drugiego wkrótce potem po prawie dwóch dekadach notowań ściągnęli z parkietu założyciele grupy, bo — jak tłumaczyli — „korzyści, które dawała spółce obecność na giełdzie, już się wyczerpały”, pieniędzy z emisji nie da się pozyskać bez rozwadniania głównych akcjonariuszy, a obowiązki informacyjne osłabiają pozycję konkurencyjną.

A trzeci? A trzeci, czyli Neuca, na warszawskim parkiecie ma się świetnie, w najnowszej edycji rankingu Giełdowa Spółka Roku zajął szóste miejsce, a analitycy i zarządzający coraz lepiej oceniają kompetencje zarządu spółki i jej wyniki. Jest to przy tym spółka, której akcje eksperci chętnie poleciliby znajomemu jako dobrą inwestycję. W tym zestawieniu Neuca ustąpiła tylko PGS Software, ale informatyczna firma znacznie gorzej została oceniona w rankingu ogólnym.

Biznes pod kontrolą

Podstawowa działalność Neuki to hurtowa dystrybucja farmaceutyków. W odróżnieniu od największych konkurentów spółka nie ma własnej detalicznej sieci aptek — koncentruje się na zaopatrywaniu niezależnych farmaceutów, choć dostarcza też produkty do aptek sieciowych. Poza tym ma własne marki farmaceutyków i suplementów diety, rozwija też usługi dla pacjentów poza rynkiem czysto farmaceutycznym. Ma w portfelu przychodnie Świat Zdrowia i spółkę telemedyczną, prowadzi również badania nad nowymi substancjami. Spółka poda wyniki za ubiegły rok 19 marca. Po trzech kwartałach miała przychody wyższe o 6 proc. niż rok wcześniej, ale inwestorów szczególnie cieszyć mogły inne wskaźniki. Na poziomie EBITDA zysk wzrósł o ponad 20 proc., a na poziomie netto (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych) o ponad 30 proc. Udziały rynkowe były podobne jak rok wcześniej i wynosiłyniespełna 29 proc., wzrosły jednak do ponad 32 proc. (czyli o 0,6 pkt. proc. w stosunku do tego samego okresu 2018 r.) w kluczowym segmencie aptek niezależnych.

251dc9e0-90f6-11e9-bc42-526af7764f64
To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

„Neuca udowadnia, że nawet na tak trudnym regulacyjnie rynku przy ograniczonych ustawowo marżach można skutecznie rozwijać biznes” — oceniają analitycy BDM, którzy nazywają spółkę „dominatorem”.

Lepszy sentyment do spółki widać na jej giełdowym wykresie. Przez ostatni rok kurs konsekwentnie piął się w górę, by na koniec 2019 r. zbliżyć się do historycznego maksimum z początku 2017 r. W całym ubiegłym roku giełdowa kapitalizacja Neuki wzrosła o ponad 50 proc.

Poprawiający się sentyment

W ubiegłorocznej edycji rankingu Giełdowa Spółka Roku Neuca była tuż za pierwszą dziesiątką. 11 miejsce w zestawieniu zawdzięczała wysokim ocenom w kategoriach innowacyjności produktów i usług, relacji inwestorskich i perspektyw rozwoju. W tym roku w tych kategoriach jest oceniana tak samo lub tylko nieznacznie gorzej niż rok wcześniej, poprawiła się natomiast wyraźnie w pozostałych. W ubiegłorocznym zestawieniu dystrybutor farmaceutyczny najgorzej wypadł w kategorii „sukces w ubiegłym roku” — był tam dopiero na 51 miejscu. Lepiej, choć nie najlepiej, było pod względem kompetencji zarządu, który uplasował się pod koniec trzeciej dziesiątki. Teraz kompetencje zarządu oceniane są przez ekspertów wyżej i dają Neuce trzynaste miejsce w zestawieniu, a w kategorii „sukces” była szósta.

— Realizacja naszej strategii przekłada się na umocnienie naszej pozycji rynkowej, a poprzez to zwiększenie wyniku i budowę wartości firmy. Osiągamy bardzo dobre wyniki w badaniach satysfakcji klientów. Od trzech kwartałów jesteśmy najchętniej polecaną przez farmaceutów hurtownią w Polsce. Dzięki temu pozyskujemy do naszych programów kolejne apteki — komentował Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Dobre oceny spółki wynikają m.in. z tego, że regularnie i coraz szczodrzej dzieli się zyskiem. Od debiutu spółki na GPW w 2005 r. nie było ani jednego roku, w którym nie wypłaciłaby dywidendy, równolegle prowadzi też skup akcji własnych. Polityka dywidendowa Neuki zakłada, że dywidenda co roku będzie rosła o 10-15 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu