Czytasz dzięki

Dobra spółka to także dobre akcje

opublikowano: 12-03-2020, 22:00

Dystrybutorzy farmaceutyczni stracili zapał do giełdy, ale giełda nie straciła zapału do dystrybutorów. Eksperci docenili poprawiające się wskaźniki Neuki

Było ich trzech, został jeden — i ten jeden ma się bardzo dobrze. Na warszawskiej giełdzie przez lata notowane było trio największych dystrybutorów farmaceutycznych w Polsce: Farmacol, Pelion i Neuca. Pierwszy w nich z GPW wycofał się po wezwaniu i przymusowym wykupie akcji na początku 2017 r.

Drugiego wkrótce potem po prawie dwóch dekadach notowań ściągnęli z parkietu założyciele grupy, bo — jak tłumaczyli — „korzyści, które dawała spółce obecność na giełdzie, już się wyczerpały”, pieniędzy z emisji nie da się pozyskać bez rozwadniania głównych akcjonariuszy, a obowiązki informacyjne osłabiają pozycję konkurencyjną.

A trzeci? A trzeci, czyli Neuca, na warszawskim parkiecie ma się świetnie, w najnowszej edycji rankingu Giełdowa Spółka Roku zajął szóste miejsce, a analitycy i zarządzający coraz lepiej oceniają kompetencje zarządu spółki i jej wyniki. Jest to przy tym spółka, której akcje eksperci chętnie poleciliby znajomemu jako dobrą inwestycję. W tym zestawieniu Neuca ustąpiła tylko PGS Software, ale informatyczna firma znacznie gorzej została oceniona w rankingu ogólnym.

Biznes pod kontrolą

Podstawowa działalność Neuki to hurtowa dystrybucja farmaceutyków. W odróżnieniu od największych konkurentów spółka nie ma własnej detalicznej sieci aptek — koncentruje się na zaopatrywaniu niezależnych farmaceutów, choć dostarcza też produkty do aptek sieciowych. Poza tym ma własne marki farmaceutyków i suplementów diety, rozwija też usługi dla pacjentów poza rynkiem czysto farmaceutycznym. Ma w portfelu przychodnie Świat Zdrowia i spółkę telemedyczną, prowadzi również badania nad nowymi substancjami. Spółka poda wyniki za ubiegły rok 19 marca. Po trzech kwartałach miała przychody wyższe o 6 proc. niż rok wcześniej, ale inwestorów szczególnie cieszyć mogły inne wskaźniki. Na poziomie EBITDA zysk wzrósł o ponad 20 proc., a na poziomie netto (po wyłączeniu zdarzeń jednorazowych) o ponad 30 proc. Udziały rynkowe były podobne jak rok wcześniej i wynosiłyniespełna 29 proc., wzrosły jednak do ponad 32 proc. (czyli o 0,6 pkt. proc. w stosunku do tego samego okresu 2018 r.) w kluczowym segmencie aptek niezależnych.

To musisz wiedzieć dziś rano
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
×
To musisz wiedzieć dziś rano
autor: Kamil Zatoński
Wysyłany codziennie
Kamil Zatoński
Codzienny newsletter z najważniejszymi informacjami dla inwestorów.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

„Neuca udowadnia, że nawet na tak trudnym regulacyjnie rynku przy ograniczonych ustawowo marżach można skutecznie rozwijać biznes” — oceniają analitycy BDM, którzy nazywają spółkę „dominatorem”.

Lepszy sentyment do spółki widać na jej giełdowym wykresie. Przez ostatni rok kurs konsekwentnie piął się w górę, by na koniec 2019 r. zbliżyć się do historycznego maksimum z początku 2017 r. W całym ubiegłym roku giełdowa kapitalizacja Neuki wzrosła o ponad 50 proc.

Poprawiający się sentyment

W ubiegłorocznej edycji rankingu Giełdowa Spółka Roku Neuca była tuż za pierwszą dziesiątką. 11 miejsce w zestawieniu zawdzięczała wysokim ocenom w kategoriach innowacyjności produktów i usług, relacji inwestorskich i perspektyw rozwoju. W tym roku w tych kategoriach jest oceniana tak samo lub tylko nieznacznie gorzej niż rok wcześniej, poprawiła się natomiast wyraźnie w pozostałych. W ubiegłorocznym zestawieniu dystrybutor farmaceutyczny najgorzej wypadł w kategorii „sukces w ubiegłym roku” — był tam dopiero na 51 miejscu. Lepiej, choć nie najlepiej, było pod względem kompetencji zarządu, który uplasował się pod koniec trzeciej dziesiątki. Teraz kompetencje zarządu oceniane są przez ekspertów wyżej i dają Neuce trzynaste miejsce w zestawieniu, a w kategorii „sukces” była szósta.

— Realizacja naszej strategii przekłada się na umocnienie naszej pozycji rynkowej, a poprzez to zwiększenie wyniku i budowę wartości firmy. Osiągamy bardzo dobre wyniki w badaniach satysfakcji klientów. Od trzech kwartałów jesteśmy najchętniej polecaną przez farmaceutów hurtownią w Polsce. Dzięki temu pozyskujemy do naszych programów kolejne apteki — komentował Piotr Sucharski, prezes Neuki.

Dobre oceny spółki wynikają m.in. z tego, że regularnie i coraz szczodrzej dzieli się zyskiem. Od debiutu spółki na GPW w 2005 r. nie było ani jednego roku, w którym nie wypłaciłaby dywidendy, równolegle prowadzi też skup akcji własnych. Polityka dywidendowa Neuki zakłada, że dywidenda co roku będzie rosła o 10-15 proc.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane