W trakcie kolejnej edycji Akademii Gazel Biznesu przedsiębiorcy mogli m.in. dowiedzieć się, jak zminimalizować ryzyko prowadzenia biznesu.
18 listopada w Poznaniu odbyła się ostatnia z czterech konferencji jesiennego cyklu Akademii Gazel Biznesu. Spotkanie w poznańskim hotelu Trawiński było dla przedsiębiorców okazją do poszerzenia wiedzy i dyskusji na temat bezpieczeństwa obrotu i skutecznych strategii zarządzania należnościami.
Program jesiennej edycji konferencji został przygotowany głównie z myślą o prezesach, właścicielach firm, dyrektorach finansowych i handlowych, a także o specjalistach z poszczególnych dziedzin życia gospodarczego. Seminaria opracowali praktycy z zakresu zarządzania należnościami. Uczestnicy mieli okazję dowiedzieć się: jaka jest rola wywiadowni gospodarczych w procesie pozyskiwania informacji o klientach, jak poprzez ubezpieczenie kredytu kupieckiego zabezpieczać swoje należności, gdzie szukać dostępu do szybkiego finansowania oraz jak skutecznie windykować należności.
Fachowcy radzą
Artur Wiśniewski, wiceprezes Coface Intercredit Poland, opowiadał uczestnikom cyklu o możliwościach wykorzystania wywiadowni gospodarczej przy zabezpieczaniu transakcji handlowych. Wskazywał, że może ona pomóc przedsiębiorcy uzyskać informacje zarówno przed rozpoczęciem współpracy z kontrahentem, jak i w trakcie. Warto zwrócić uwagę na monitoring bieżącej sytuacji partnera handlowego. To znacząco minimalizuje ryzyko.
O praktycznych aspektach i zaletach faktoringu, jako jednego ze sposobów finansowania rozwoju firmy, opowiadał Ryszard Lubliński, członek zarządu Handlowego Hellera.
— Podstawowym plusem faktoringu jest łatwiejszy dostęp niż np. do kredytu bankowego. Nie wymaga on ustanawiania przykładowo zabezpieczeń rzeczowych, bo tu zabezpieczeniem są same wierzytelności — opowiadał Ryszard Lubliński.
Usługa ta przynosi nie tylko pieniądze, ale i pomoc. Firma faktoringowa monitoruje na bieżąco kontrahentów przedsiębiorcy i ich wierzytelności, przeprowadza polubowną windykację.
Potrzebny plan
Windykacja jest jednym z elementów zarządzania należnościami. Zdaniem Marka Rechcińskiego, dyrektora biura windykacji Coface Intercredit, i mecenas Edyty Hajtki z kancelarii M. Piszcz i Wspólnicy, skuteczne ściąganie przeterminowanych płatności wymaga od przedsiębiorcy przede wszystkim zastanowienia. Proces ten musi być zaplanowany od początku rozpoczęcia współpracy z kontrahentem. Jego przebieg trzeba podzielić na etapy i z góry określić moment wejścia firmy windykacyjnej.
Marek Rechciński opowiadał również o prostych sposobach ograniczania ryzyka transakcji handlowych. Trzeba pamiętać o właściwym sporządzeniu umowy i jej formie. Ustalenia ustne powinny być potwierdzone przynajmniej korespondencją mailową czy faksami.
Głos przedsiębiorców
W trakcie konferencji swój głos mieli również przedsiębiorcy. Do dyskusji panelowej w Poznaniu zostali zaproszeni Piotr Kuźmiak z firmy BIMs PLUS (technika grzewcza, sanitarna, domowa) i Grzegorz Kowalczyk, prezes Emu (akcesoria do komputerów).
Piotr Kuźmiak opowiedział o korzyściach, jakie przyniosło jego firmie ubezpieczenie należności. Dodał, że nie tylko ogranicza to ryzyko, ale i systematyzuje działania.
— Ubezpieczenie kredytu kupieckiego narzuca pewien porządek, związany z procedurami. Ten styl pracy udziela się pracownikom i klientom. Tworzy się zbiorowa odpowiedzialność za interes firmy i wzrasta bezpieczeństwo transakcji — mówił Piotr Kuźmiak.
Firmie Emu faktoring umożliwił szybsze i proste pozyskanie kapitału, pozwalając zaoferować klientom lepsze warunki.