Dobry magazyn to obiekt przede wszystkim bezpieczny

Marcin Bołtryk
23-06-2005, 00:00

Obiekt logistyczny musi być uniwersalny i doskonale zabezpieczony. Ostatecznie, jakość świadczonej w nim usługi i tak zależy od ludzi.

Klient kupujący usługę operatora logistycznego liczy przede wszystkim na jej wysoką jakość. Pod pojęciem „jakość” kryje się wiele elementów — jednym z nich jest pewność, że przedsiębiorstwo, któremu powierzono towar, dołoży wszelkich starań, aby usługa została zrealizowana w określonym czasie, a przechowywane produkty nie zostały narażone na uszkodzenie.

Deweloperska spekulacja

Obecnie na polskim rynku istnieje ponad 1 mln mkw. nowoczesnej powierzchni magazynowej, w większości klasy A.

— Magazyn można zaliczyć do klasy A, jeżeli spełnia następujące kryteria: czysta wysokość składowania 10 m, nośność posadzki 5 ton na 1 mkw., 1 dok załadunkowy na 1 tys. mkw. powierzchni, instalacja tryskaczowa, plac manewrowy o szerokości 30 m oraz wysokiej klasy powierzchnia biurowa — wyjaśnia Paweł Piasecki, dyrektor ds. rozwoju w firmie Europa Distribution Center.

W przypadku powierzchni dystrybucyjno-logistycznych wymagania architektoniczno-budowlane narzucane przez prawo są dość ograniczone. Zależnie jednak od rodzaju składowanych produktów obiekty muszą być wyposażone w dodatkowe instalacje.

— Deweloperzy zajmujący się budową centrów logistycznych często działają na zasadach spekulacyjnych, czyli bez zagwarantowanego wcześniej najemcy. Nie zawsze wiedzą, jakie produkty będą składowane w magazynie i dlatego są zmuszeni do uwzględnienia i zaplanowania wszystkich instalacji wymaganych do uzyskania pozwolenia na użytkowanie, tak aby gotowy obiekt mógł być wynajęty przez nawet najbardziej wymagającego najemcę. Budynki „spekulacyjne” są zazwyczaj obiektami klasy A zaprojektowanymi w taki sposób, aby umożliwić adaptację istniejącej powierzchni do indywidualnych potrzeb najemcy — mówi Paweł Piasecki.

Jeżeli chodzi o ograniczenia architektoniczne, to sporo z nich ustala się na poziomie gminy, podczas kształtowania miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego. To właśnie w planie określona jest maksymalna wysokość obiektu, jego odległość od drogi itd.

— To główne czynniki wpływające na możliwość zagospodarowania i docelowy kształt obiektów logistycznych — wyjaśnia Paweł Piasecki.

Żelazne zasady

Obiekt przeznaczony na centrum dystrybucyjne musi charakteryzować się przede wszystkim dobrą lokalizacją. Szlaki komunikacyjne (drogi, tory kolejowe) powinny znajdować się możliwie blisko. Warto również zwrócić uwagę na usytuowanie obiektu na działce. Chodzi o to, aby możliwe było zaplanowanie odrębnych sektorów dla tych, którzy przywożą towar i tych, którzy go odbierają.

Bardzo ważną cechą obiektu logistycznego jest też poziom bezpieczeństwa towarów.

— Do zapewnienia bezpieczeństwa wykorzystuje się systemy elektroniczne i mechaniczne. Nie należy przy tym zaniedbywać zabezpieczeń architektoniczno-budowlanych, organizacyjnych i fizycznych. Wszystkie te czynniki muszą stanowić całość i tworzyć szczelny system bezpieczeństwa — mówi Damian Jarosz, kierownik ds. operacyjnych w Masterlink Express.

Zdaniem specjalistów, o skuteczności systemu zabezpieczeń decyduje ten z tworzących go środków, którego klasa jest najniższa. Nowoczesny alarm bez zabezpieczeń mechanicznych, architektonicznych i sprawnej interwencji odpowiednich służb nie będzie skuteczny.

Firmy wynajmujące i budują- ce centra logistyczne zatem dbają o wyposażenie ich w systemy kontroli dostępu, telewizję przemysłową, alarmy i czujniki przeciwpożarowe, bardzo często korzystają też z ochrony fizycznej.

— Budowane obecnie centra logistyczne i magazyny klasy A są z reguły wyposażane w tego typu urządzenia. Różnice wynikają ze specyfiki składowanego towaru i technologii pracy. Koszty, które wchodzą w grę przy zabezpieczaniu magazynu o powierzchni kilkunastu tys. mkw., to kilkaset tys. zł — mówi Damian Jarosz.

Zaznacza jednak, że wyposażenie obiektu logistycznego w elektroniczne systemy dozoru to nie wszystko.

— Żaden system nie zastąpi wpojonej pracownikom odpowiedzialności za bezpieczeństwo towarów powierzonych operatorowi centrum dystrybucyjnego — podkreśla Damian Jarosz.

Warunek współpracy

Zainteresowanie klientów poziomem zabezpieczeń w magazynach zależy od przyjętych przez nich procedur wewnętrznych. Ze względu na wzrost liczby klientów, których procedury wewnętrzne odpowiadają najwyższym światowym standardom, rośnie również stopień zainteresowania dobrze zabezpieczonymi magazynami.

— Niektórzy klienci centrów logistycznych nie tylko interesują się bezpieczeństwem, ale często jako warunek podjęcia współpracy stawiają posiadanie przez operatora magazynu określonych zabezpieczeń, systemów czy procedur — podkreśla Damian Jarosz.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Dobry magazyn to obiekt przede wszystkim bezpieczny