Dobry miernik dla oszczędności

Audyt to pierwszy krok do poprawy efektywności energetycznej przedsiębiorstwa. Pomocne mogą być inteligentne systemy miernicze

Przedsiębiorca, który decyduje się na poprawę efektywności energetycznej, w pierwszej kolejności powinien przeanalizować poziom faktycznego zużycia energii… czyli zaczynamy od podstaw.

NOWE PODEJŚCIE:
Zobacz więcej

NOWE PODEJŚCIE:

Innowacyjność w zakresie efektywności energetycznej to zarówno nowe produkty i rozwiązania, jak i nowy sposób myślenia. Z jednej strony mamy energooszczędne produkty, które powodują mniejsze straty. Z drugiej, zastanawiamy się, jakie procesy i obszary są największymi pochłaniaczami energii, i analizujemy, w jaki sposób ograniczać straty — zaznacza Michał Ajchel, wiceprezes Schneider Electric Polska. ARC

— Wiedza zdobyta na tym etapie stanowi punkt wyjścia dla dalszych działań. Bardzo często osoby zlecające audyt energetyczny już w tej fazie widzą potrzebę zmian i decydują się na wprowadzenie usprawnień. Po zlokalizowaniu głównych obszarów, w których energia jest marnotrawiona, ustala się, jakie rozwiązania sprawdzą się najlepiej — zaznacza Michał Ajchel, wiceprezes Schneider Electric Polska.

Obrana strategia zmian będzie uzależniona od wielu czynników. Inne oczekiwania i potrzeby będą mieć zarządzający w firmach produkcyjnych, jeszcze inne właściciele punktów usługowych.

— Niekiedy oszczędność na poziomie 2-3 proc. jest sukcesem. Ale dzięki dostępnym technologiom możliwe jest osiągnięcie korzyści na poziomie nawet do 30 proc. zużywanej energii, a to dla przedsiębiorstw np. z branży przemysłowej oznacza bardzo duże kwoty — dodaje Michał Ajchel.

Cel: mniejsze wydatki

Przykład: efektywność energetyczną w zakładzie przemysłowym możemy zwiększyć w dwóch głównych obszarach. Pierwszy to zarządzanie i organizacja pracy, drugi — modernizacja instalacji mechanicznych lub elektrycznych. — Wskazać możemy takie działania, jak wymiana źródeł światła na bardziej energooszczędne, termomodernizacja bądź zastosowanie automatyki budynkowej, która pozwala na inteligentne zarządzanie obiektem oraz zużyciem mediów, odzysk ciepła np. ze sprężarek, spalin lub innych procesów technologicznych czy ponowne wykorzystywanie energii w innych procesach — wylicza Michał Ajchel.

Kolejna podpowiedź, tym razem z doświadczeń firmy T-matic Systems: instalacja inteligentnych liczników np. w lokalach najemców centrum handlowego pozwala na zdalną kontrolę i weryfikację poziomu zużywanego przez nich prądu, a tym samym eliminację przyczyn przeciążeń sieci i zmniejszenie liczby kosztownych awarii.

W takim przypadku wszelkie statystyki są tworzone online, co ułatwia ich analizę.

— Wdrażamy inteligentne liczniki energii elektrycznej nie tylko u dystrybutorów energii, którzy dzięki temu rozwiązaniu mogą obniżać koszty odczytu i zarządzania infrastrukturą. Po inteligentne liczniki sięgają też duże wielooddziałowe firmy, jak również sektor MSP, a nawet wspólnoty mieszkaniowe i działkowcy. Zdarza nam się realizować zamówienia nawet na pojedynczy licznik. Dzięki inteligentnemu opomiarowaniu użytkownicy obniżają koszty, zbierają dane i eliminują ryzyko nadużyć — wyjaśnia Piotr Golik, prezes T-matic Systems.

Audyt w firmie

Michał Ajchel podpowiada również, że jeśli operator, który działa na danym terytorium, zdecydował się na instalację inteligentnego licznika, to istnieje dodatkowa możliwość sterowania taryfą opłat. Jednak odbiorcy końcowi nie mają bezpośredniego wpływu na instalację licznika, w związku z tym pozostają im inne formy działań związanych z efektywnością energetyczną.

— W innowacyjnym podejściu do efektywności energetycznej ważne jest przeprowadzenie audytów energetycznych oraz mierzenie konsumpcji i jakości energii. Dobrym przykładem jest tutaj stosowanie układów do kontroli poziomu zużywanej energii i przesuwanie pików poboru na godziny, kiedy energia jest tańsza. Często stosowane są w tym celu układy zwane strażnikami mocy, które potrafią kontrolować zużycie energii i sterować pracą odbiorów. Dzięki takim rozwiązaniom nie tylko przesuwamy nasze zapotrzebowanie na okresy, kiedy energia jest tańsza, ale również ograniczamy koszty związane z mocą zamawianą u dostawców — dodaje Michał Ajchel.

 

KOMENTARZ PARTNERA

Biznes efektywny energetycznie

ADAM ROWICKI, opiekun klienta biznesowego, innogy Polska

Czy polscy przedsiębiorcy dbają o efektywność energetyczną swoich biznesów? Załóżmy, że mam firmę i chcę zmniejszyć wydatki na energię. Co powinienem zrobić? Prowadząc biznes, zastanawiamy się, gdzie możemy wprowadzić innowacyjne rozwiązania, które pozwolą nam zoptymalizować koszty. Coraz częściej widzimy, że takim obszarem jest szeroko rozumiana „energetyka”.

To właśnie energetyka w ostatnich latach wprowadziła na rynek wiele rozwiązań skierowanych do klientów nastawionych na oszczędność i ochronę środowiska.

Jedną z usług, które oferujemy swoim klientom w innogy, jest Poszukiwacz Oszczędności. Jego celem jest określenie potencjału oszczędności energii elektrycznej i gazu. Wiedza ta w połączeniu z nowymi rozwiązaniami daje perspektywę nowych oszczędności, na których zależy zarówno przedsiębiorcom, dbającym o swoją pozycję na rynku, firmom specjalizującym się w oferowaniu takich usług, jak również gospodarce, która będzie realizowała swoje zobowiązania w stosunku do partnerów unijnych.

Mając własną działalność, w szybki sposób możemy już dziś sprawdzić, czy koszty, które ponosimy za media, czyli energię elektryczną, wodę, gaz i ciepło, są dostosowane do profilu naszej działalności.

W pierwszym kroku należy zweryfikować nasze rozliczenia. Sprawdźmy faktury za ostatni rok. Zobaczmy, czy nie ma tam czegoś, co odbiega od przeciętnego rozliczenia, co wzbudza nasz niepokój. Podkreślmy te parametry. Zaznaczmy również te wskazania, które są najbardziej kosztowne. Po drugie, spiszmy wszystkie istotne informacje o naszej działalności oraz o roku budowy obiektu, roczne zużycia mediów, stosowane systemy pomiarowe i oświetleniowe itd. Po trzecie, skontaktujmy się z naszym obecnym sprzedawcą i zapytajmy, czy ma w swoim portfolio produktowym rozwiązania wprowadzające oszczędności. Jeśli tak, to umówmy się z nim i omówmy nasze spostrzeżenia.

Dajmy sobie szansę na zmianę w kierunku firmy innowacyjnej. Jeśli nie mamy czasu na weryfikację rozliczeń, przekażmy te zadania naszemu partnerowi. On na pewno zrobi to za nas i zacznie proces realizacji audytu poprzez analizę danych, przeprowadzenie wizji lokalnej w obiekcie oraz, co najważniejsze, zainstalowanie analizatorów weryfikujących parametry techniczne.

Na podstawie uzyskanych informacji przedstawione zostanie rozwiązanie i oszczędności, jakie można wygenerować. Często istnieje możliwość wliczenia kosztów usługi w cenę np. energii elektrycznej, co daje szansę wprowadzenia oszczędności od razu po realizacji usługi. Po przeprowadzeniu takiej inwestycji koszty mediów będą niższe, dostosowane do naszej działalności. Przez wiele lat będziemy mogli spać spokojnie, obserwując, jak nasza firma rośnie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Innowacji / Dobry miernik dla oszczędności