Mali i średni przedsiębiorcy, którzy planują wzięcie udziału w zagranicznej imprezie targowej, mogą skorzystać z programów pomocowych. I to nie tylko pod względem finansowym.
Zdaniem organizatorów imprez targowych, wciąż jeszcze istnieje duża grupa przedsiębiorców, którzy nie wykorzystują wszystkich możliwości maksymalizowania korzyści udziału w targach. Najczęściej popełnianym błędem jest brak odpowiedniego zaplecza marketingowego.
— Zdarza się, że przedsiębiorcy narzekają na niską skuteczność udziału w targach. Najczęściej są to jednak ci, którzy poszli po najmniejszej linii oporu — nie korzystali z usług prawnika, badań marketingowych rynku, nie przygotowali materiałów informacyjnych w językach obcych. Nic dziwnego. Trzeba mieć nie lada talent i szczęście, aby używając języka polskiego sprzedać lodówkę Eskimosowi, wieprzowinę muzułmaninowi albo futro mieszkańcowi Afryki — twierdzi Marek Starczewski, zastępca dyrektora Polsko-Litewskiej Izby Gospodarczej Rynków Wschodnich.
Takie niedociągnięcia często tłumaczone są oszczędnością. Specjaliści przestrzegają jednak przed zgubnymi skutkami takiej strategii. Antidotum może być skorzystanie z programów pomocowych zapewniających dofinansowanie udziału w targach.
Za programami pomocowymi kryje się nie tylko wsparcie finansowe. Warto jest potraktować je jako swoistą listę sprawunków, których należy dokonać przed wyjazdem na targi. Przeanalizować, czy w planach firmy znalazły się wszystkie czynności objęte dofinansowaniem. A jeżeli nie, to dlaczego i czy nie warto tego zmienić.
— Przy opracowywaniu wytycznych dla wnioskodawców, w przypadku każdego programu pracuje zespół dobranych specjalnie w tym celu specjalistów. Analizują oni, które działania mogą przynieść przedsiębiorcom największe korzyści. Wpisując je na listę objętą dofinansowaniem, liczą na dwojaki efekt: po pierwsze obniżenie kosztów udziału w targach, po drugie zaś sugestię, co należy wykonać, aby osiągnąć maksimum korzyści z wyjazdu — mówi Aleksandra Sztetyłło z Polskiej Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości.
Najczęściej wymienianą funkcją programów pomocowych jest refundacja części poniesionych wydatków. Rzeczywiście, obniżenie kosztów udziału w targach o kilkadziesiąt procent ma dla przedsiębiorców duże znaczenie. Niemniej ważne są jednak usługi dodatkowe, takie jak dbałość o solidność organizatora wyjazdu na targi czy też uruchomienie procedur ułatwiających przedsiębiorstwom nawiązanie kontaktów na miejscu.
— Od tego roku funkcjonuje nowa formuła programu dofinansowania udziału w targach zagranicznych. Listę firm biorących udział w danej wystawie zamykamy na trzy miesiące przed jej rozpoczęciem. O charakterze uczestników informujemy biuro radcy handlowego w kraju wystawy, ten zaś aranżuje spotkania z potencjalnymi partnerami polskich wystawców — mówi Igor Mitroczuk, dyrektor Departamentu Promocji Ministerstwa Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej.