— Wszystko wskazuje na to, że w 2016 r. niewiele będzie się działo w kwestii dofinansowania targów. Są przygotowywane pewne działania, ale ich uruchomienie przewidywane jest dopiero na wrzesień 2016 r. To nie jest dobra wiadomość dla firm, które planują już swoje wydatki na targi. Wiele istotnych imprez targowych odbywa się w trybie dwu-, czy trzyletnim, dlatego spółki, aby dobrze zaplanować wydatki na te wyjazdy, powinny już wiedzieć, jakie dofinansowanie mają szansę uzyskać — zwraca uwagę Ryszard Puciato, prezes World Expo International.

Rzeczywiście, w przypadku wsparcia z centralnych programów operacyjnych, wciąż większość działań czeka na rozpoczęcie. Wśród funduszy, które firmy będą mogły wykorzystać na udział w targach Ministerstwo Rozwoju informuje o kilku poddziałaniach z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój (POIR) i Programu Operacyjnego Polska Wschodnia (POIR).
Centralne wsparcie
W ramach POIR, który kierowany jest do firm oferujących innowacyjne produkty, m.in. udział w targach można sfinansować z poddziałania 2.3.3 Umiędzynarodowienie Krajowych Klastrów Kluczowych. Z tych pieniędzy mogą skorzystać jednak tylko koordynatorzy i podmioty działające w ramach klastrów. Pierwszy konkurs uruchomiono w październiku 2015 r. Nabór wniosków zakończy się 9 grudnia 2016 roku. W puli konkursu prowadzonegoprzez Polską Agencję Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) znajduje się 41 mln zł. PARP będzie nadzorował też podział środków z poddziałania 3.3.3 Wsparcie MŚP w promocji marek produktowych Go to Brand.PL. W 2016 r.planowane jest przeprowadzenie dwóch konkursów — pierwszy ma zostać rozpoczęty w II kwartale 2016 r., a ogłoszenie drugiego przewidziano na IV kwartał. W ramach konkursu do podziału ma być około 200 mln zł. Resort rozwoju zwraca uwagę, że w POIR znajdą się również projekty pozakonkursowe, czyli Polskie Mosty Technologiczne z poddziałania 3.3.1. W ramach przedsięwzięcia przedsiębiorcy uzyskają wsparcie w nawiązywaniu kontaktów z kontrahentami. W planach jest też uruchomienie projektu w ramach poddziałania 3.3.2 Promocja gospodarki w oparciu o polskie marki produktowe — Marka Polskiej Gospodarki — Brand. Projekt ten ma być kontynuacją poddziałania 6.5.1 z Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, a będzie go realizowało Ministerstwo Rozwoju. Obecnie przygotowywane są m.in. branżowe programy promocji (dla takich dziedzin jak sprzęt medyczny, maszyny i urządzenia, kosmetyki, IT/ ICT, biotechnologia i farmacja, moda polska, jachty i łodzie, czy meble) i programy promocji na rynkach perspektywicznych. Uruchomienie obu projektów jest planowane jeszcze na 2016 r. W przypadku POPW, udział w targach może być elementem wsparcia z działania 1.2 Internacjonalizacja MŚP, który ma na celu zwiększenie aktywności tych firm z Polski Wschodniej na rynkach zagranicznych. W pierwszym etapie przedsiębiorcy będą mogli starać się o dofinansowanie na usługi doradcze przy opracowaniumodelu biznesowego związanego z internacjonalizacją — planowane jest uruchomienie dwóch konkursów (w marcu i wrześniu 2016 r.). Drugi etap przeznaczony jest dla firm, które uczestniczyły w pierwszej części projektu. Tu maksymalna wartość dofinansowania sięgnie 500 tys. zł. Konkurs w ramach drugiego etapu ma zostać ogłoszony w grudniu 2016 r.
Także regionalnie
Małgorzata Ryttel z firmy Maxpol, zajmującej się organizacją targów dla polskich wystawców, zwraca uwagę, że w nowej perspektywie finansowej UE zmieniły się też zasady ubiegania się o dotację na udział w targach.
— Wcześniej mogliśmy załatwiać dotację dla grupy kilku firm. Było to z pewnością wygodniejsze dla tych spółek, ponieważ zajmowaliśmy się przygotowaniem dokumentów i wiedzieliśmy, jak to robić, aby otrzymać dofinansowanie. Obecnie to zainteresowani przedsiębiorcy muszą we własnym zakresie zająć się formalnościami. Możliwe jednak, że okaże się to dobrym rozwiązaniem — mówi Małgorzata Ryttel.
Ministerstwo Rozwoju informuje również o kontynuacji wsparcia przedsiębiorców w ramach czterech instrumentów promocji eksportu na podstawie rozporządzeń Rady Ministrów z listopada 2014 r. Chodzi np. o rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy de minimis na realizację branżowych projektów promocyjnych w zakresie eksportu lub sprzedaży na rynku wewnętrznym Unii Europejskiej. Maksymalna kwota dofinansowania dla jednego projektu to 100 tys. zł, poszczególni przedsiębiorcy uczestniczący w projekcie mogą otrzymać refundację do 50 proc. kosztów kwalifikowalnych, maksymalnie 8 tys. zł na jedną firmę. Według resortu przedsiębiorcy już wykazują znaczące zainteresowanie i składają wnioski o dofinansowanie w ramach tych instrumentów i dotyczące przedsięwzięć na 2016 r. Przedsiębiorcy muszą również przyglądać się
Regionalnym Programom Operacyjnym, gdzie również będą uruchamiane pieniądze na wsparcie udziału w targach. Taka możliwość będzie np. w ramach RPO woj. lubleskiego czy RPO woj. warmińsko-mazurskiego (wsparcie inwestycyjne przedsiębiorstw związane z internacjonalizacją).
— Pozostaje czekać ogłoszenie konkursów z poszczególnych działań centralnych i RPO. Przez ostatnie 3-4 lata udało się sprawnie wykorzystywać pieniądze na wsparcie udziału w targach i szkoda, że nie udało się przejść z tymi przedsięwzięciami w nową perspektywę bez przerwy — sumuje Ryszard Puciato.