Według danych Giełdy Papierów Wartościowych (GPW) w 2013 r. (informacji z ubiegłego roku jeszcze nie ma) w Polsce było otwartych 1,495 mln rachunków inwestycyjnych. Oczywiście nie oznacza to, że tylu jest aktywnych inwestorów. A ilu? — To zależy, jak liczyć. Takich bardzo aktywnych, którzy regularnie handlują, jest około 50 tysięcy, ale takich, którzy składają PIT-y — około 300 tysięcy — mówi Michał Masłowski, wiceprezes Stowarzyszenia Inwestorów Indywidualnych (SII).
Uznanie dla Tauronu
Tak czy owak, to spora grupa. Jak traktują ją spółki? Internauci w badaniu przeprowadzonym po raz drugi przez Izbę Domów Maklerskich uznali relacje inwestorskie Tauronu Polskiej Energii za najlepsze wśród spółek z indeksu WIG30.
— Od debiutu giełdowego prowadzimy aktywny dialog z inwestorami instytucjonalnymi i indywidualnymi i cieszymy się, że nasza praca została doceniona — podkreśla Dariusz Lubera, prezes Tauronu Polskiej Energii. Na stronie internetowej Tauronu można korzystać m.in. z zakładki Relacje Inwestorskie, z aplikacji mobilnej IR oraz wideo- i telekonferencji. Spółka regularnie organizuje czaty z członkami zarządu, udostępnia transmisje z konferencji wynikowych i komentarz wideo prezesa do wyników finansowych. Jest też Dzień Inwestora Indywidualnego, podczas którego akcjonariusze mogą uczestniczyć w specjalnej konferencji, dyskusji z członkami zarządu i zapoznać się z aktywami Grupy Tauron. Od kilku lat firma współpracuje z SII — jest partnerem wielu imprez edukacyjno-sportowych, m.in. konferencji WallStreet oraz letnich i zimowych igrzysk rynku kapitałowego.
Zarządy nadają ton
Tauron należy do elitarnej grupy spółek programu SII „10 na 10 — komunikuj się skutecznie”, która skupia grono nielicznych spółek o najwyższych standardach komunikacji z inwestorami indywidualnymi. Pięć lat temu program rozpoczęło Stowarzyszenie Inwestorów Indywidualnych. Jego autorom zależało na kreowaniu i promowaniu najwyższych standardów w komunikacjispółek giełdowych z inwestorami indywidualnymi. W programie uczestniczą spółki notowane na warszawskiej giełdzie, zarówno na rynku głównym, jak i NewConnect. Stowarzyszenie sprawdza, jak te relacje wyglądają w praktyce. Audytują zamieszczane raporty i prezentacje oraz terminy ich publikacji. Oceniają przyjazność i zrozumiałość zamieszczanych informacji i danych.
— Sposób i zakres komunikacji z akcjonariuszami zależy przede wszystkim od zarządu. Niektóre polskie spółki publiczne w odróżnieniu od tych z rynków rozwiniętych nie doceniają jeszcze znaczeniaprawidłowej komunikacji z inwestorem indywidualnym — mówi Michał Masłowski.
Wśród spółek, co do których stowarzyszenie nie ma zastrzeżeń, oprócz Tauronu wymienia m.in. Zakłady Azotowe Tarnów, PZU i schodzący z giełdy Global City Holdings. Pytany o firmy, którym nie zależy na inwestorach, radzi sprawdzić strony internetowe Polskiej Grupy Energetycznej, Alior Banku czy Ciechu.
— Nie ma tam na przykład prezentacji w języku polskim albo zamieszczone raporty wymagają specjalistycznej wiedzy. Do kogo są adresowane tak przygotowane informacje? — pyta Michał Masłowski. © Ⓟ