Doradca oszczędza więcej niż kosztuje

Marta Walczak
opublikowano: 2010-06-18 12:54

Zewnętrzny doradca może się przyczynić do obniżenia kosztów transportu.

Z badania przeprowadzonego przez Hernstein Institut wynika, że klienci firm doradczych najbardziej doceniają ich doświadczenie w zarządzaniu łańcuchem dostaw.

— Mnogość dostawców i różnorodność rozwiązań technicznych utrudniają podjęcie właściwej decyzji osobom niezorientowanym w rynku logistycznym. Doradca dzięki swojej wiedzy pomoże dokonać dobrego wyboru, obniżającego wydatki na logistykę — twierdzi Jacek Olszewski, starszy konsultant w Miebach Consulting.

Wiele spółek zatrudnia ludzi odpowiedzialnych za logistykę, ale ich wiedza z reguły ogranicza się do jednej branży.

— Od zewnętrznego konsultanta wymaga się doświadczenia, znajomości sprawdzonych rozwiązań i praktyki. Jego wiedza nie może się ograniczać do jednego rynku. Często rozwiązania działające w jednej branży sprawdzają się w innej — uważa Jacek Olszewski.

Istotą doradztwa jest współ-praca z klientem na zasadzie partnerstwa. Konsultant zapewnia wiedzę i doświadczenie, a klient przekazuje informacje o specyfice przedsiębiorstwa.

— Każda ze stron dysponuje różnymi zasobami wiedzy. Wymiana doświadczeń przynosi korzyści zarówno klientowi, jak i doradcy — dodaje Jacek Olszewski.

Z usług konsultantów mogą korzystać wszystkie firmy, które potrzebują fachowca od logistyki. Ale jest kilka branż, które na takiej współpracy wyjątkowo zyskują.

— Dotyczy to zwłaszcza firm zajmujących się produkcją. W ich przypadku najważniejsza jest jak najszybsza i najtańsza logistyka, najpierw materiałów do produkcji, a potem gotowych towarów do odbiorców. Również duża konkurencja między sieciami handlowymi powoduje, że dobrze zaplanowany łańcuch dostaw to dla nich priorytet — stwierdza Michał Mazur, wicedyrektor w dziale konsultingu PricewaterhouseCoopers.

Wraz z liczbą klientów firm konsultingowych rosną też wymagania dotyczące ich usług.

— Klient oczekuje, że doradca pomoże mu znaleźć oszczędności i usprawni zarządzanie łańcuchem dostaw. I wymaga przede wszystkim widocznych efektów — twierdzi Aleksander Domaradzki, ekspert ds. transportu, partner DGL Polska.