Doradcy ułatwią wybór technologii

Marcin Złoch
opublikowano: 2004-10-06 00:00

Niezależni konsultanci z zakresu informatyki budują mosty między nowymi technologiamia ich ostatecznymi użytkownikami.

Usługi konsultingu informatycznego są bardzo powszechne. Zdaniem przedstawicieli branży, konsultanci są szczególnie potrzebni w niedużych organizacjach, w których doświadczenie pracowników i zasoby IT są niewielkie, a potrzeby i oczekiwania zarządów znaczne.

— Konsulting stanowi pomost pomiędzy technologią IT a potrzebami biznesu. Wartość usługi konsultingowej to z jednej strony znajomość potencjału technologii IT, z drugiej — umiejętność zastosowania jej w konkretnych warunkach biznesowych — twierdzi Krzysztof Jakubowski, dyrektor centrum rozwoju kompetencji i realizacji kontraktów Infovide.

Chłodnym okiem

Konsultanci przekonują, że użytkownikom informatyki potrzebne jest świeże spojrzenie i innowacyjność zastosowania IT. A to mają gwarantować firmy konsultingowe.

— Zawsze jest pora na pojawienie się w firmie konsultanta. W projektach realizowanych od podstaw podejmuje się strategiczne decyzje, które będą określać charakter infrastruktury IT na kilka następnych lat. Kiedy już infrastruktura istnieje, wówczas firma staje przed wyborem wsparcia dla działalności biznesowej, a więc znów należy podjąć decyzję o charakterze strategicznym, w przypadku której warto wysłuchać głosu niezależnych konsultantów —przekonuje Artur Chirzyński, dyrektor działu konsultingu BizTech Konsulting.

Zatrudnienie konsultanta ma być najlepszą drogą do udanego wdrożenia lub usprawnienia systemu IT w firmie. Ma to wynikać z niezależnego spojrzenia na to, co dzieje się w firmie chcącej usprawnić IT i w całej branży. Istotną wartość konsultantów ma stanowić umiejętność komunikacji z klientem. Język IT bywa trudny i skomplikowany dla potencjalnych użytkowników systemu, a złożoność procesów, architektur i przetwarzanych danych nie powinna być przeszkodą w ich zastosowaniu w praktyce.

— Choćby najbardziej doskonały z technologicznego punktu widzenia sprzęt i aplikacje są niewiele warte, jeśli nie zrealizują konkretnych potrzeb klienta. Niedostosowane do potrzeb zakupy nierzadko trafiają na półkę — informuje Krzysztof Jakubowski.

Obszary prac

Według Krzysztofa Jakubowskiego, polskie firmy przeważnie wymagają od zatrudnianych konsultantów całościowego spojrzenia na kluczowe elementy strategii firmy, produkty, procesy i struktury organizacji, które mogą być wspierane przez IT. Artur Chirzyński dostrzega kilka zdecydowanie dominujących obszarów prac konsultantów. Zalicza do nich: wybór i wdrożenie systemu ERP/CRM, powdrożeniowe planowanie rozwoju istniejącego systemu, pomoc w wyborze standardów i składników infrastruktury — czy wybrać oprogramowanie open source czy komercyjne, jaki ma być standard poczty itp., oraz porządkowanie całej infrastruktury informatycznej jako narzędzia prowadzenia działalności biznesowej.

Adekwatne

Podstawową korzyścią z zatrudnienia konsultantów, szczególnie dla małych firm, jest ich doświadczenie i szersze spojrzenie na rynek, a co za tym idzie — pomoc w wyborze sprzętu bardziej odpowiadającego potrzebom firmy.

— Konsulting to usługi o dużej wartości dodanej, a więc i cenie. Utrzymanie na stałe drogich profesjonalistów może być nieopłacalne z punktu widzenia działu IT w organizacji. Dlatego lepiej jest tego typu usługi zamówić na rynku. Korzyścią płynącą z zakupu usług konsultingowych jest również gwarancja, że klient nie zostanie pozostawiony sobie samemu po realizacji usługi — twierdzi Krzysztof Jakubowski.