Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) rozstrzygnęła konkurs „Start-ups are us” z działania 2.29 programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki. Przedsiębiorcy działający w branży greentech otrzymają eksperckie wsparcie. Dzięki niemu łatwiej zdobędą międzynarodowe doświadczenie biznesowe i nawiążą kontakty z potencjalnymi inwestorami i kontrahentami. PARP wesprze 14 start-upów. Łącznie otrzymają one 2,8 mln zł.
– Celem konkursu Start-ups are us jest z jednej strony pomoc firmom w ekspansji zagranicznej i nawiązaniu wartościowych kontaktów biznesowych, które ułatwią im dalszy rozwój. Natomiast z drugiej strony udział w naborze to szansa na zmniejszenie ryzyka związanego z prowadzeniem start-upu. Chcemy pokazać przedsiębiorcom, jakie trendy obowiązują na międzynarodowych rynkach, z kim będą tam konkurować i jak powinni promować się za granicą – podkreśla Michał Polański, dyrektor departamentu wsparcia przedsiębiorczości w PARP.
Szkolenia i warsztaty
Każdy wybrany w konkursie start-up otrzyma dofinansowanie w wysokości ok. 200 tys. zł. Przyznane dotacje pokryją koszty udziału młodych przedsiębiorców w szkoleniach i warsztatach realizowanych w ramach zaplanowanych misji wyjazdowych. Granty sfinansują też wydatki przeznaczone na podróże, zakwaterowanie, bilety wstępu na wydarzenia targowe, warsztatowe lub konferencyjne.
Eksperci PARP podkreślają, że przedsiębiorcy z branży greentech opracowują, wdrażają i wykorzystują innowacyjne technologie, których celem jest ochrona środowiska. W konkursie mogły startować start-upy i MŚP funkcjonujące na rynku od roku do pięciu lat. Musiały one mieć na swoim koncie innowacyjne rozwiązania pomagające zmniejszyć negatywny wpływ na środowisko i poprawić jego jakość. Wymagany był też opracowany wstępny model biznesowy.
Spore wymagania
Kryteria konkursu „Start-ups are us” były sporym wyzwaniem dla młodych spółek. Musiały one np. wcześniej uczestniczyć w programie akceleracyjnym, a także posiadać wyróżnienia w adresowanych do start-upów konkursach organizowanych w Polsce lub za granicą. We wspomnianych konkursach powinny być oceniane technologie, produkty lub usługi opracowane przez start-upy lub przyjęte przez nie modele biznesowe.
Młodzi przedsiębiorcy startujący w naborze PARP musieli też wskazać potencjalnych odbiorców proponowanych rozwiązań. Istotne było również przedstawienie ich potencjalnych kanałów dystrybucji i źródeł przychodu z ich komercjalizacji, a także kierunków ekspansji zagranicznej.