Dowiedz się, ile zarobisz w firmie PR

30-11-2016, 22:00

Według spółki MSL Group nie ma powodu ukrywać, jaką pensję dostają jej specjaliści. Mają na tym zyskać pracownicy, klienci i cała branża.

Najpierw zaskoczenie, potem liczne i owocne rozmowy z przełożonymi.

— Taki efekt przyniosło ujawnienie naszym pracownikom polityki płacowej — mówi „Pulsowi Biznesu” Sebastian Hejnowski, prezes MSL Group, polskiej konsultingowej firmy public relations należącej do międzynarodowej Grupy Publicis.

Załoga firmy poznała właśnie widełki wynagrodzeń na poszczególnych stanowiskach i wymagany dla nich staż pracy. Po spotkaniu w tej sprawie nastąpiła seria indywidualnych rozmów, w których pracownicy chcieli dowiedzieć się, co przesądziło o ich konkretnych zarobkach i dlaczego komuś ustalono je np. według dolnych, a nie wyższych stawek przyjętych dla zajmowanej przez niego funkcji.

— Do tego kroku przygotowywaliśmy się prawie dwa lata. Co prawda stosowaliśmy widełki, ale tak jak zapewne w wielu firmach, wynagrodzenia pojedynczych osób wykraczały poza te przedziały. Skorygowaliśmy odstępstwa, awansowaliśmy, dawaliśmy wyrównawcze premie, odpowiednio do zajmowanych stanowisk, aby wynagrodzenia odpowiadały wykonywanym zadaniom i doświadczeniu zgodnie z ujawnionym właśnie podziałem — opowiada Sebastian Hejnowski.

Jasno określona ścieżka

Zarobki te będą też przedstawiane w ogłoszeniach o pracę, podobnie jak w systemie anglosaskim, gdzie w ofertach podawana jest roczna pensja. Taka decyzja powinna ułatwić rekrutację.

— Nie widzę powodu, aby ukrywać, ile możemy i chcemy zapłacić określonemu specjaliście — stwierdza prezes firmy.

Zdaniem kierownictwa MSL Group, jawne reguły dadzą zatrudnionym możliwość zaplanowania swojej przyszłości.

— Jasno określona ścieżka rozwoju, zarówno ekspercka, jak i menedżerska, oraz jawny system wynagrodzeń pozwalają naszym pracownikom na świadome zarządzanie i indywidualne zaprojektowanie rozwoju swojej kariery zawodowej — komentuje Angelika Frańczak, dyrektor ds. HR w MSL Group.

Firma spodziewa się, że jej decyzja ułatwi zarządzanie kadrami. Poza tym będzie ona lepiej odpowiadać potrzebom klientów — co było równorzędnym do oczekiwań pracowników powodem ujawnienia ich zarobków.

Brakuje standardów

Zarządzający MSL Group oceniają, że podmioty korzystające z usług agencji PR mają kłopot z porównaniem ich ofert. Brakuje na tym rynku standardów w nazewnictwie stanowisk i przypisania im odpowiednich wymagań co do umiejętności i doświadczenia.

— Jedną z bolączek branży jest to, że nisko wykwalifikowani pracownicy podejmują się poważnych zadań. Bywa, że pracownik z małym doświadczeniem przechodzi do konkurencji od razu na wyższe, lepiej wynagradzane stanowisko, na które u nas mógłby awansować dopiero po kilku latach. Skoro nie ma rynkowych standardów, nie wiadomo w konsekwencji, co powinien reprezentować sobą na przykład account manager, jakie mieć doświadczenie i jakie wymagania można mu stawiać. To obecnie jest w zasadzie kwestią bardzo umowną — wyjaśnia Sebastian Hejnowski.

Podkreśla też, że na rynku krążą różne mity na temat wysokości wynagrodzeń za usługi PR. Jego zdaniem, w Polsce są one raczej niskie, co wynika m.in. z doboru kadr nieadekwatnie do zadań.

— Jeżeli brakuje pieniędzy na jakiś projekt PR, realizują go młodsi stażem, a przez to tańsi pracownicy. Oczywiście pracę wykonają, ale nie tak dobrze jak bardziej doświadczone osoby. Na tym traci cała branża, bo klient nie widzi efektów, których by się spodziewał — tłumaczy prezes MSL Group.

Ma on nadzieję, że przejrzysta struktura stanowisk i wynagrodzeń da klientom jasny ogląd kosztów agencji. Łatwiej będzie im porównywać oferty na rynku i nie przepłacać za niewykwalifikowanych ekspertów na wysokich stanowiskach.

— Dajemy punkt wyjścia do dyskusji na ten temat — stwierdza Sebastian Hejnowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Iwona Jackowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Dowiedz się, ile zarobisz w firmie PR