Dr Oetker poluje na mrożoną pizzę Riggi

Katarzyna Kozińska
opublikowano: 1999-09-14 00:00

Dr Oetker poluje na mrożoną pizzę Riggi

Budowę własnego zakładu produkującego mrożoną pizzę rozważa zarząd gdańskiej spółki Dr Oetker. Może ona jednak okazać się niepotrzebna, jeżeli firma przejmie największego krajowego producenta pizzy mrożonej — Riggę z Władysławowa.

W ciągu dwóch miesięcy okaże się, czy Dr Oetker, gdańska firma znana z produkcji deserów w proszku, zdecyduje się wybudować w Polsce fabrykę mrożonej pizzy. Wiele zależy od powodzenia negocjacji w sprawie przejęcia największego krajowego producenta tzw. pizzy domowej — firmy Rigga z Władysławowa.

Może już podpisali

Z rynku płyną informacje, że transakcja między Dr Oetker a Riggą już została zawarta. Jednak strony na razie zaprzeczają.

— Niczego nie kupiliśmy. Chcemy być liderem w produkcji pizzy mrożonej. Na razie sprzedajemy produkt importowany z Niemiec, ale zastanawiamy się nad budową zakładu. To jednak bardzo kosztowne — tłumaczy Sławomir Zieliński, prezes zarządu Dr Oetker.

Prezes potwierdza, że produkcja w Polsce jest tańsza, ale budowa zakładu może kosztować nawet do 20 mln DEM (ponad 40,2 mln zł).

Rigga, znana wyłącznie miłośnikom tzw. pizzy domowej (najprostszy rodzaj pizzy z pieczarkami i szynką), w ciągu sześciu lat zdobyła około 40 proc. rynku. Ze sprzedażą 13 mln sztuk pizzy rocznie, obrotami sięgającymi 26 mln zł i bez wsparcia inwestora wyprzedza ona dwóch dużych producentów: Kotlin, za którym stoi koncern spożywczy Orcla Foods, Dr. Oetkera oraz kilkudziesięciu lokalnych wytwórców. Rigga produkuje dwa rodzaje pizzy, Dr Oetker — kilkanaście. Sławomir Zieliński nie podaje wyników swojej firmy.

Kupnem Riggi interesuje się podobno wielu inwestorów z branży — przeważnie zagranicznych. Jej przejęcie zapewni każdemu z nich pierwszą pozycję na rynku. Dodatkową atrakcją jest nowy zakład produkcyjny, który — kosztem 6 mln zł — buduje Rigga. Jego zdolności produkcyjne będą sięgały 100 tys. sztuk pizzy dziennie. Jeżeli Dr Oetker przejmie Riggę, prawdopodobnie nie zbuduje własnej fabryki.

Rośnie jak na drożdżach

Riggą mogą być zainteresowani też producenci pizzy z Niemiec. Firmy takie jak Vagner czy Freiberger zyskują popularność dzięki sprzedaży produktów sprowadzanych z Niemiec. Coraz mniej opłacalny import mobilizuje jednak do inwestycji w Polsce. Rynek pizzy mrożonej jest najszybciej rozwijającym się segmentem w rynku produktów głęboko mrożonych. Każdego roku wzrasta o 60-100 proc.