Droga do kredytu jest usłana papierami

Marta Sieliwierstow
opublikowano: 25-10-2011, 00:00

Weryfikując dewelopera, bank żąda dokumentów rejestracyjnych, finansowych i biznesplanu

Uzyskanie pieniędzy z banku na budowę biurowca, centrum handlowego, magazynu lub osiedla mieszkaniowego nie jest łatwe. Banki ostrożnie udzielają pożyczek i wymagają przedstawienia wielu dokumentów dotyczących zarówno inwestycji, jak i stanu prawnego i finansowego spółki. Aby maksymalnie skrócić i uprościć sobie ten żmudny proces, warto się zawczasu dowiedzieć, czego bank może oczekiwać od inwestora.

Ufaj i sprawdzaj

Podstawowym warunkiem stawianym przez banki przedsiębiorstwom starającym się o pożyczkę na budowę jest przedstawienie dokumentów rejestracyjnych firmy. W przypadku spółek z.o.o, komandytowych i jawnych jest to wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS), zaświadczenie o numerze REGON, nadanym przez wojewódzki urząd statystyczny, oraz informacja o Numerze Identyfikacji Podatkowej (NIP). Osoby fizyczne będą musiały przedstawić wpis do ewidencji działalności gospodarczej, wydawany przez urząd miasta lub gminy właściwy ze względu na siedzibę przedsiębiorstwa, NIP i REGON.

— Ponadto trzeba przedstawić dotychczasowe umowy wiążące dewelopera, a gdy jest to spółka, to również dokumenty dotyczące udziałowców — dodaje Dror Dory Kerem, dyrektor zarządzający Neocity. Te dokumenty potwierdzają status prawny przedsiębiorstwa. Na początkowym etapie weryfikacji bank oczekuje również szczegółowych dokumentów dotyczących inwestycji, którą ma finansować.

— Do wstępnej analizy potrzebujemy biznesplanu, w którym znajdą się przede wszystkim informacje o budżecie projektu z uwzględnieniem innych źródeł finansowania, harmonogram budowy, zestawienie przyszłych najemców i prognozowanych kosztów, informacje na temat ewentualnych sponsorów projektu i dokumenty potwierdzające doświadczenie osób nadzorujących budowę i generalnego wykonawcy — wylicza Joanna Kosińska z Centrum Finansowania Nieruchomości Komercyjnych Deutsche Banku PBC.

Finanse pod kontrolą

Banki wymagają również dokumentów finansowych, takich jak sprawozdania i deklaracje składane do Urzędu Skarbowego, a także zaświadczenia z Urzędu Skarbowego i Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu ze składkami. — Po wstępnej pozytywnej weryfikacji projektu na podstawie biznesplanu, klient może się ubiegać o decyzję kredytową.

Do decyzji wymagany jest już komplet dokumentów formalno-prawnych i księgowych, których nie przedstawiono w początkowym etapie. Niezbędne są także dokumenty dotyczące nieruchomości, w tym operat szacunkowy (opinia rzeczoznawcy majątkowego o wartości nieruchomości), przedwstępne umowy najmu i umowa z generalnym wykonawcą.

W zależności od specyfiki projektu zestawienie wymaganych dokumentów może się oczywiście różnić — zastrzega Joanna Kosińska. Bankowcy twierdzą, że długość całego procesu — od złożenia wniosku do wydania ostatecznej decyzji kredytowej — w dużej mierze zależy od klienta i tego, jak szybko dostarczy dokumenty i niezbędne informacje, przy czym średnia długość rozpatrywania wniosku to około 30 dni. Zdaniem Drora Dory Kerema, zajmuje to nawet od dwóch do trzech miesięcy.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Sieliwierstow

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu