Drogowcy wolą asfalt od betonu

GDDKiA nie będzie już mówić wykonawcom, jaką nawierzchnię mają zbudować. Swoboda wyboru ma przysłużyć się podatnikom

464 km — tyle betonowych dróg szybkiego ruchu jest w trakcie budowy. To 39 proc. puli powstającej obecnie w ramach kontraktów z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Natomiast w użytkowaniu jest 636 km autostrad i dróg ekspresowych z nawierzchnią z betonu. W tej perspektywie GDDKiA zaplanowała zbudowanie około 700 km takich tras.

Czas asfaltu

Eksperci i wykonawcy prognozują, że wkrótce betonówki będą budowane znacznie rzadziej.

— W dotychczasowych postępowaniach GDDKiA określała rodzaj nawierzchni. W obecnie ogłaszanych daje wykonawcom możliwość wyboru. Przewidujemy, że firmy budowlane będą częściej wybierać technologię bitumiczną, ponieważ w tym segmencie mają większy potencjał wykonawczy. Budowa nawierzchni asfaltowej jest tańsza, a dzięki nowym rozwiązaniom gwarantuje wysoką trwałość — twierdzi Jan Styliński, prezes Polskiego Związku Pracodawców Budownictwa.

GDDKiA zrezygnowała ze wskazania technologii np. dla odcinka S7 Czosnów — Płońsk. Podobnie postąpiła w przetargach na dokończenie odcinków drogi S5 oraz budowy autostrady A2 z Mińska Mazowieckiego do Siedlec. Budowana trasa od Warszawy do Mińska Mazowieckiego będzie betonowa, ale jej następny odcinek może być asfaltowy. Marcin Lewandowski, prezes Trakcji, także spodziewa się, że w najbliższym czasie — ze względu na koszty — wykonawcy będą wybierać asfalt do budowy dróg, choć w poprzednich latach zdarzało się, że beton był nawet nieco tańszy niż masa bitumiczna.

Konkurencja na drodze

Jan Deja, dyrektor biura Stowarzyszenia Producentów Cementu (SPC), zauważa, że w wielu krajach, np. w Austrii, Niemczech i Belgii, o wyborze technologii decyduje administracja drogowa, a nie wykonawcy.

— Najczęściej decyzje podejmowane są na podstawie analizy LCCA (Life Cycle Costs Assesment) obejmującej koszty w całym cyklu budowy i eksploatacji drogi. Notabene analizy Politechniki Wrocławskej wykazały, że nawet sam koszt budowy może być niższy w przypadku stosowania betonu — mówi Jan Deja.

Praktyka ostatnich lat wskazuje, że najlepsze efekty przynosi stosowanie obydwu technologii.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— Obecnie zarówno nawierzchnie asfaltowe, jak i betonowe są znacznie lepsze niż 20-25 lat temu. To efekt równoprawnego traktowania technologii. Konkurencja motywuje producentów asfaltu i betonu do inwestowania w innowacje i poprawę jakości — mówi Jan Deja.

GDDKiA uważa, że konkurencji sprzyja właśnie pozostawienie wyboru wykonawcom.

— Osiągnięty poziom technologiczny sprawia, że oba rodzaje nawierzchni — bitumiczna i betonowa — są w stanie spełnić parametry techniczne i funkcjonalne wymagane dla drogi o dowolnej kategorii ruchu.

Umożliwienie oferentom wyboru zwiększa konkurencyjność, co może mieć pozytywne skutki finansowe dla podatników — twierdzi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Jego zdaniem nowe postępowania przetargowe pozwalają wykonawcom na dostosowanie oferty do zasobów i kompetencji oraz bieżących cen materiałów budowlanych.

Dobre perspetywy

Jan Deja uważa natomiast, że na odcinkach dróg, na których prognozowane jest bardzo duże natężenie ruchu ciężarowego, oraz na obwodnicach i wylotówkach z dużych miast lepiej sprawdzi się nawierzchnia betonowa. Mimo zapewnień firm budowlanych o preferowaniu asfaltu do budowy dróg producenci cementu liczą na dobrą koniunkturę. Z najnowszych analiz SPC wynika, że w tym roku wyprodukują około 18,9 mln ton, czyli o 1 proc. więcej niż w 2018 r. W 2020 r. przewidywany jest ponownie 1-procentowy wzrost, a w 2021 r. — niewielki spadek.

— Perspektywy są optymistyczne. Przed nami trzy lata, podczas których spodziewamy się stabilnych rynkowych zamówień — podkreśla Jan Deja.

Zwraca uwagę, że beton nadal będzie jednym z kluczowych materiałów stosowanych w infrastrukturze, np. do budowy mostów, wiaduktów i tuneli. Szacuje, że budownictwo infrastrukturalne zużywa około 37 proc. polskiego cementu, a około 35 proc. trafia na rynek mieszkaniowy — perspektywiczny jest zwłaszcza coraz szybciej rosnący segment prefabrykatów. Resztę wykorzystuje się w innym budownictwie kubaturowym, np. do budowy biurowców, hal magazynowych, powierzchni handlowych i hoteli.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane