Drogowe połączenie od morza do morza

09-03-2016, 22:00

Drogi tranzytowe mają pomóc w skomunikowaniu państw unijnych i zwiększyć potencjał gospodarczy polskich regionów.

Na początku marca 2016 r. w Warszawie przedstawiciele Rumunii, Litwy, Polski, Węgier, Słowacji, Ukrainy i Węgier podpisali deklarację dotyczącą wsparcia budowy Via Carpatia. Zadeklarowali, że razem będą się starali o wpisanie przez Komisję Europejską tego szlaku do transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Via Carpatia ma łączyć południe Europy z krajami bałtyckimi i przebiegać przez Grecję, Bułgarię, Rumunię, Węgry, Słowację, wschodnią Polskę, Litwę. W Polsce trasa ciągnie się drogami S61, DK8, DK18, A4 i S19 od Barwinka przy granicy ze Słowacją przez Rzeszów, Lublin, Białystok do Budziska przy granicy z Litwą. Na razie eksploatowanych jest kilka odcinków drogi, w tym osławiona, ze względu na protesty ekologów, obwodnica Augustowa (S61/ DK8), obwodnica Lublina (S17/ S19, odcinek Lublin Rudnik — Lublin Sławinek), 12,5 km A4/ S19 pod Rzeszowem i 53 km krajowej ósemki od Korycina do obwodnicy Augustowa (ma być zmodernizowany, przygotowywane są materiały o uwarunkowaniu środowiskowym).

Powstają natomiast: obwodnica Suwałk (S61, zakończenie robót ma nastąpić w kwietniu 2019 r.), fragment obwodnicy Lublina na odcinku Lublin Sławinek — Lublin Węglin (S19, zakończenie robót planowane na listopad 2016 r.), 6 km S19 Świlcza — Rzeszów Południe (oddanie inwestycji planowane na sierpień 2017 r.). Najdłuższe fragmenty Via Carpatii wciąż są jednak dopiero przygotowywane. Na 125 km odcinka z Choroszczy przez Siemiatycze do Chlebczyna w woj. podlaskim ogłoszono przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno- Środowiskowe (STEŚ). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) przygotowuje też część drogi w woj. mazowieckim (od Chlebczyna do granicy województwa) — 35 km ma być gotowe do 2024 r. STEŚ opracowano już dla odcinka S19 od granicy woj. lubelskiego do Lublina — około 70 km drogi ma powstać w latach 2019-22. Natomiast na 80 km od Lublina do Lasów Janowskich ogłoszono już pierwszy etap przetargu (realizacjaplanowana w latach 2017- -20). Na tym samym etapie jest ponad 55 km w woj. podkarpackim — od Lasów Janowskich do Sokołowa Małopolskiego (realizacja w latach 2017-20). Opracowano też STEŚ dla ostatniego odcinka (Rzeszów Południe — Barwinek), który ma być budowany w latach 2019-23. Dla krajów bałtyckich ważny jest także inny powstający szlak — Via Baltica. W przygotowaniu jest jego najdłuższy odcinek Ostrów Mazowiecka — Raczki (prawie 160 km). Dla części od Ostrowi Mazowieckiej do Szczuczyna trwa odbiór koncepcji programowej, powstającej dla fragmentu Szczuczyn — Raczki. Powstaje także koncepcja dla części tej trasy biegnącej od Suwałk do Budziska przy granicy z Litwą (24,6 km). GDDKiA dla przedsięwzięcia „Budowa drogi ekspresowej S61 Ostrów Mazowiecka — Budzisko (granica państwa)” uzyskała 414,44 mln EUR dofinansowania z CEF (Connecting Europe Facility) na odcinek: obwodnica Szczuczyna (II jezdnia) — Budzisko. [RFA] © Ⓟ

683 km Taką długość ma mieć polska część trasy Via Carpatia.

35 mld zł Na tyle w 2014 r. szacowano koszt realizacji szlaku na terenie Polski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Transport i logistyka / Drogowe połączenie od morza do morza