Drogowe wydatki za 20 mld EUR

Katarzyna Jaźwińska
20-01-2006, 00:00

Rząd chce wydawać na drogi około 10 mld zł rocznie. Prawie tyle, ile do tej pory, ale obiecuje lepiej wykorzystywać pieniądze.

W trzaskającym mrozie, na przyszłym skrzyżowaniu autostrad A 1 i A 2 pod Łodzią premier Kazimierz Marcinkiewicz i Jerzy Polaczek, minister transportu, przedstawili wczoraj plan budowy dróg. Mogli się pochwalić, że w tym roku oddadzą do użytku 200 km autostrad. Prace rozpoczęli ich polityczni poprzednicy.

— Nasz budżet unijny na lata 2007-13 wyniesie 91 mld EUR. Myślę, że w tym okresie około 20 mld EUR będziemy mogli przeznaczyć na budowę dróg — zapowiada Kazimierz Marcinkiewicz.

Zgodnie z prezentacją przygotowaną przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) dla Jerzego Polaczka wydatki w latach 2007-09 mają sięgnąć 38,1 mld zł, a do 2013 r. kolejnych 51 mld zł.

Pieniądze są, ale...

Premier szacuje, że średnie wydatki na drogi krajowe sięgną około 10 mld zł rocznie. To niewiele więcej niż do tej pory. Problem w tym, że dotychczas były kłopoty z ich wykorzystaniem. Powodem było przede wszystkim powolne przygotowywanie projektów i opóźnienia prac wynikające np. z zaskarżania przetargów przez przegranych wykonawców. Dość przytoczyć dane za 2005 r. Wówczas plan wydatków GDDKiA sięgał 8,98 mld zł, a przewidywane wykonanie... 6,24 mld zł. Zdaniem Jerzego Polaczka, realizację zadań przyśpieszy powołanie państwowych podmiotów specjalnego przeznaczenia (PSP), które miałyby się zająć budową i eksploatacją autostrad.

— Powołanie PSP z wykorzystaniem środków Krajowego Funduszu Drogowego nigdy nie będzie skutecznym narzędziem wspomagającym program budowy dróg i autostrad. Idea powołania PSP jest sprzeczna z zasadami gospodarki wolnorynkowej, powrotem do organizacji drogownictwa z początku lat 90. — komentuje Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.

Publiczne czy prywatne

Przedstawiciele rządu zapowiedzieli, że budowa dróg będzie finansowana przez państwo. Z przedstawionych danych wynika jednak, że w latach 2007-09 wydatki prywatnych firm na drogi sięgną 6,3 mld zł (17 proc. ogólnej sumy), a w latach 2010-13 około 800 mln (2 proc.). Wszystko wskazuje więc na to, że odcinki, na które już przyznano koncesje, będą wykonane w systemie prywatnym.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Jaźwińska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Drogowe wydatki za 20 mld EUR